Erfaringer fra Sverige: Nye færdselsregler får ikke flere til at cykle

16. november kl. 05:132
Undersøgelse viser, at de malede cykelbaner betyder meget lidt for cyklisterne.
Illustration: Polarpx/Bigstock.
Regelændringer alene er ikke det, der får flere op på cyklen, viser ny undersøgelse fra Sverige. 

Herhjemme har Cyklistforbundet efterspurgt en ændring af Færdselsloven, som, ifølge forbundet, i sin nuværende form, er med til at begrænse cyklisters tryghed, deres fremkommelighed og deres sikkerhed.

Forbundet efterspørger eksempelvis muligheden for at lade cyklister svinge til højre ved rødt lys.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til MobilityTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
16. november kl. 22:54

Der har i flere år kørt et forsøg i Roskilde med højresving tilladt ved rødt lys i udvalgte lyskryds i bymidten (skiltet hvor man må det). Meget behageligt og man vænner sig hurtigt til det. Men det er selvfølgelig ikke noget der isoleret set får en til at tage cyklen fremfor bilen i en given situation.

1
16. november kl. 10:50

Artiklens overskriften Erfaringer fra Sverige: Nye færdselsregler får ikke flere til at cykle har ikke noget belæg i den svenske rapport, der ligger til grund for artiklen. Det kunne man ellers sagtens tro, eftersom rapportens titel er Analys av regelfrågor så att andelen som reser med cykel kan öka. Den første del - regelændringer - belyses ganske grundig, mens der ikke fremlægges nogen former for dokumentation af, hvorvidt øget fremkommelighed via tilladt højresving for rødt, har nogen effekt på, hvor mange der vælger at cykle. Det tætteste rapporten kommer i den retning er at beskrive, hvordan det er tilladt i Holland, der som bekendt ligger langt højere end DK og S i cykel andel.

Med henblik på at bidrage til en tredobling af antal ture på cykel, blev højresving for rødt tilbage i 2015 tilladt i 1.800 lyskryds i Paris. Nu foretages 15% af alle ture i Paris på cykel.

De seneste fire år, har deltagere på Cyklistforbundets landsmøde via en afstemning tilkendegivet, hvad de især mener, at Cyklistforbundet skal arbejde med i det kommende år. Fremkommelighed har hvert år været det emne blandt syv til ni, der har fået flest stemmer.

Fremkommelighed gør en forskel og især for cyklister, der skal lever ekstra fysisk energi ved igangsætning efter hvert stop. Højresving for rødt vil reducere antal stop.

Jens Peter Hansen Landsformand for Cyklistforbundet