Ved at dele data om vejens tilstand og trafik kan ejere af Jaguar- og Land Rover-modeller betale for eksempelvis vejafgifter.
Ved at dele data om vejens tilstand og trafik kan ejere af Jaguar- og Land Rover-modeller betale for eksempelvis vejafgifter.

Foto : Jaguar Land Rover

En nyre leveret med drone, en BRT på brint i Frankrig og en kontant gulerod til bilejere

Vil du dele data med din Jaguar? Det spørgsmål stiller vi i 'Ugen med transport', hvor du også kan læse om hurtigopladning af lastbiler, miljøzoner og en drone med livsvigtig pakke om bord.

Vi bilister er som datakilder blevet et vigtigt led på vejen mod førerløs transport. Mange biler er i dag blevet forbudne, eller connected, som det hedder, og de mange data, der indsamles, er guld værd, hvis bilerne skal kunne tale sammen og dermed, potentielt, være med til at forhindre fatale menneskelige fejl.

En avanceret Brobizz i denne Jaguar betaler med kryptovaluta.
En avanceret Brobizz i denne Jaguar betaler med kryptovaluta.
Illustration: Jaguar Land Rover

Men det kræver, at bilisten giver tilladelse, og det er bilproducenten Jaguar Land Rover nu klar til at betale for.

Den historie kommer vi tilbage til.

Nej til skrappere miljøkrav

Men vi starter med en historie fra Ingeniøren torsdag. For selv om nye tal viser, at de samfundsøkonomiske omkostninger ved luftforurening er dobbelt så store som først antaget, vil miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) ikke skærpe kravene til miljøzoner.

I marts skrev Berlingske, at Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), og teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) havde bedt regeringen om mulighed for at indføre såkaldte nulemissionszoner, hvor elbiler får eneadgang til bestemte områder og veje. Det har regeringen ikke ønsket, så det fremsatte lovforslag indeholder ikke en mulighed for, at de enkelte kommuner kan indføre zoner uden adgang for eksempelvis visse benzin- og dieselbiler, som man kender det fra andre byer i Europa.

Vallensbæk-projekt skudt i gang

Tirsdag i denne uge lød startskuddet for den prototype i Vallensbæk, vi beskrev i februar.

Her tester kommunen en københavnsk ITS-løsning, som bringer en række forskellige data i spil. Man er her endt med at sætte en VMS-tavle op som led i projektet, der viser, hvor lang tid det tager at køre på strækningen.

De første tre uger vil tavlen stå på Vallensbæk Torvevej mellem Vallensbæk Vej og Park Allé. Herefter placeres tavlen på Vallensbæk Torvevej i Albertslund ved Coop. Her vil den vise, hvor lang tid det tager at køre fra Roskildevej til Holbæk-motorvejen.  

Femern-forbindelse forberedes på tysk side

Torsdag skrev Femern A/S, at selskabet og den tyske projektpartner LBV Lübeck har fået lov af de tyske myndigheder til en række anlægsforberedende arbejder til Femern Bælt-tunnelen ved Puttgarden i Tyskland. Med en såkaldt strakstilladelse, som den tyske godkendelsesmyndighed har udstedt, kan arbejderne udføres, mens eventuelle klager mod den tyske godkendelse behandles, lyder det.

I første omgang er der blot tale om et såkaldt paddehegn ved den kommende byggeplads på Femern, der skal beskytte f.eks. vandsalamanderne, der lever i området. Derudover skal der etableres og omlægges forsyningsledninger og foretages geotekniske undersøgelser.

Drone leverer nyre

I denne uge kunne man også læse historien om, at en donornyre var blevet leveret med en drone til kirurger ved University of Maryland Medical Center den 19. april. Donornyren blev så transporteret videre til et hospital fem kilometer væk, hvorefter en patient med nyresvigt fik en transplantation. Det er første gang, at en drone har leveret et donororgan.

Dronen er specialfremstillet, med otte rotorer, og den kan vise sig at være et rigtig godt alternativ til den traditionelle donortransport. 114.000 personer i USA afventede nemlig en donortransplantation sidste år, og ifølge pressemeddelelsen nåede 1,5 procent af leverancerne ikke frem, mens fire procent blev forsinket minimum to timer, hvilket er længere, end organet kan holde sig.

Betaler for data med kryptovaluta

Men nu tilbage til historien om bildata, som Jaguar Land Rover vil have fingre i, og måden, de gør det på, er med en ny type software, der belønner bilister for at dele data ved at give dem kryptovalutaen IOTA. På forsøgsbasis skal bilerne udstyres med smart wallets, der samler penge, eller rettere sagt tokens, ind, når bilisten aktivt vælger at dele relevant data om for eksempel trængsel og huller i vejene med myndigheder og udbydere af navigationsløsninger.

Yderligere belønning venter der, hvis bilen deltager i en delebilsordning, og denne belønning kan bruges til at betale for en vejafgift eller for parkering og opladning af elbiler.

Med et tryk på en knap kan bilen deles med andre i en samkørselsordning eller automatisk betale for parkering.
Med et tryk på en knap kan bilen deles med andre i en samkørselsordning eller automatisk betale for parkering.
Illustration: Jaguar Land Rover

Hvornår biler i almindelige handel leveres med den nye teknologi, meldes der ikke noget om i Reuters-telegrammet.

Dominik Schiener, en af grundlæggerne af IOTA, siger til Reuters, at formålet ikke er at udvikle mønter, der kun virker i en Jaguar, BMW eller lignende, men som kan fungere som et universelt token i en verden af netværksopkoblede kryptovalutaer.

Otte BRT-brintbusser på vej

Og så retter vi fokus på de miljøvenlige busser, denne gang en BRT-bus, der kører på brint. Producenten Van Hool skriver, at det er den første af sin art, og den blev vist frem for franske kunder i Belgien tirsdag. I Sydfrankrig skal otte af dem efter planen trille rundt i andet halvår af 2019.

BRT-bussen fra Van Hool kører på brint.
BRT-bussen fra Van Hool kører på brint.
Illustration: Van Hool

Tryk på opladningen

Vi bliver i den miljøvenlige boldgade, hvor tyske Daimlers amerikanske Trucks North America har luftet tanken om opladning af lastbiler med 3 MW, hvilket skal kunne ekstra 3-400 kilometer rækkevidde på batteriet på bare 10 minutter.

Til sammenligning arbejder Tesla på en ladeløsning til sine Tesla Semi-lastbiler, ‘Megacharger’, med en kapacitet på 1 MW.

Retten til selv at køre bil

Vi slutter denne uges sammendrag med en historie fra The New Yorker, der fortæller om foreningen Human Driving Association.

For hvor nogle kæmper for menneskerettigheder i bred forstand, forbrugerrettigheder eller bilejernes rettigheder, har HDA fokus på at værne om selve retten til selv at eje og køre bil. Skrækscenariet er for initiativtagerne en fremtid, hvor udviklingen inden for automatiseret transport gør det at køre en bil manuelt ulovligt.

Grundlæggeren Alex Roy er en 47-årig iværksætter og, fristes man til at sige, naturligvis rally-kører og tidligere deltager i det ekstravagante racerløb Cannonball Run, hvor han tilbagelagde ruten mellem New York og Los Angeles i sin BMW M5 på 31 timer og 4 minutter, hvilket er en rekord.

Projektet og andre lignende historier får os måske til at trække lidt på smilebåndet, men om ikke andet vidner de om, at glæden ved at køre bil ikke er noget, vi skal undervurdere eller tage alt for let på.

Anbefalingen om at læse artiklen i The New Yorker er hermed givet videre. God weekend – og kør forsigtigt.