Elbilister til politikere: Sådan fremmer vi de klimavenlige biler

En omstilling af persontransporten kommer ikke af sig selv. Formand for elbilforeningen FDEL Anna Hilden kommer her med foreningens forslag til, hvordan politikerne kan fremme de grønne biler.
Brødtekst

I elbilforeningen FDEL ved vi rigtig meget om, hvad der skal til, for at vi som forbrugere vælger de grønne biler. Vores 900 betalende medlemmer og 3500 følgere siger det samme, uanset hvordan vi spørger: Det handler om bilpriser, om driftsøkonomi og om lademuligheder.

Som input til de igangværende klimaforhandlinger har vi opstillet en liste med 13 konkrete forslag til, hvordan vi fremmer de klima- og miljøvenlige biler. 

Her følger de vigtigste punkter:

1) Sektorspecifikke mål og delmål

For at sikre, at omstillingen kommer hurtigt op i tempo, er det nødvendigt at opstille bindende klimamål og -delmål for transporten. Sektoren er blandt de områder, der halter bagud med klimaomstillingen, og da biler, busser, fly og tog alle har en levetid på 10 år eller mere, gælder det om hurtigst muligt at få indfaset de klimavenlige transportmidler og udfaset de andre.

2) Lav registreringsafgift på elbiler

Elbilerne er begunstiget af en nedsat registreringsafgift. Det er nødvendigt, da elbilerne uden afgifter stadig er meget dyrere end tilsvarende benzin- og dieselbiler.

For at elbilmarkedet ikke går helt i stå, må finasloven for 2020 sikre fortsat lave afgifter, indtil vi har noget bedre at sætte i stedet. Dette ”bedre” er den teknisk baserede afgift, som alle taler om, men ingen indtil nu har turdet indføre. Afgiften skal være høj på de klima- og miljøbelastende biler og lav på elbilerne, indtil fabriksprisen kommer ned.

Allervigtigst må det gøres uattraktivt at købe en ny benzin- eller dieselbil. De forbrugere, der af den ene eller den anden grund ikke føler, at de klimavenligere alternativer – elbil, delebil eller ingen bil -  opfylder deres behov, må tilskyndes til at købe brugt fremfor nyt.

3) Afgifter på kørsel og drivmiddel

Vi kommer heller ikke uden om at afgiftsbelægge selve kørslen. Vi venter stadig på de gode tekniske roadpricing-løsninger, men der er alternativer. For eksempel kan bilejeren selvangive et årligt kilometertal, som så justeres ved besøg på værksted og i synshal, og afgiften kan beregnes herudfra. Afgiften kan gøres afhængig af drivmiddel eller emissionstal. Det samme kan kørselsfradraget.

Der skal være lave afgifter på al strøm til transport. I øjeblikket får kun elbilister, der køber strømmen gennem en ladeudbyder, fordel af den nedsatte afgift (processtrømordningen). Elbilforeningen anbefaler at lade alle husstande med elbil få rabat på det forbrug, der overstiger f.eks. 4000 kWh - på samme måde som for husstande med elopvarmning.

4) Adgang til opladning

Uden et veludbygget og tilgængeligt ladenetværk – lynladere, hurtigladere og destinationsladere – kan omstillingen til en grønnere bilpark ikke lykkes. Markedet kan løfte en del af opgaven, men ikke den hele. Der skal hjælp til gennem lovgivning og regulering.

For det første må det sikres, at de offentlige ladere ikke blokeres af biler, der ikke lader op. I dag er det et stort problem i byerne, at destinationsladere blokeres af fossilbiler og elbiler, der ikke lader. Ladepladserne skal forbeholdes elbiler under opladning.

Beboere i lejlighedsbyggeri uden egen P-plads har i dag udfordringer med at få installeret en lader. Her bør vi lade os inspirere af Norge, hvor beboerne inden for visse rammer har en lovsikret ret til at få etableret lademulighed.

Selv med et voksende antal elbiler vil der være områder, hvor det ikke er økonomisk rentabelt at drive ladestationer. Derfor skal vi – som også SF har foreslået – have en pulje til etablering af ladeinfrastruktur – en ”bredbåndspulje” for elbilladere. Det gavner elbilismen i hele landet, og det gavner den grønne turisme.

Endelig er der udfordringen med adgang til at lade uden abonnement. Her bør der arbejdes for en roaming-løsning på EU-niveau, så elbilister kan lade hos fremmede udbydere til en rimelig pris – på samme måde som med mobiltelefonien.

5) Det offentlige skal gå forrest

Regioner og kommuner skal gå forrest i omstillingen. De skal opstille mål, delmål  og planer for, hvordan deres egen og borgernes transport kan omstilles. Elbilforeningen har med støtte fra Region Hovedstaden udarbejdet en detaljeret vejledning til kommunerne om, hvordan de kan fremme omstillingen i egen flåde og i kommunen generelt – den kan findes på vores hjemmeside, fdel.dk.

Fakta om FDEL

Elbilforeningen FDEL er en forbrugerorganisation for danske elbilister. Foreningen arbejder for at få flere elbiler på de danske veje som led i den grønne omstilling af transportsektoren. FDEL har cirka 1000 betalende medlemmer og 3500 følgere i hele landet.