Elbilister risikerer at blive flået for at lade på nye offentlige ladestandere

Elbilister risikerer at blive flået for at lade på nye offentlige ladestandere
Illustration: scharfsinn86 / Bigstock. Se større version
Det kan gå hen og blive en bekostelig affære at benytte offentlige ladestandere til elbiler, hvis man ikke er kunde hos udbyderen. Elbilforening vil have prisloft på offentlige ladestandere, men transportministeren tøver.
Indblik 21. februar 2020 kl. 09:00
errorÆldre end 30 dage

Det risikerer at blive en dyr fornøjelse at benytte de cirka 500 nye offentligt tilgængelige ladepunkter, der etableres af virksomheden Clever i de største byer og på lynladestationer i Danmark. Prisen kommer til at være mellem 6 og knap 9 kroner per kWh.

Til sammenligning koster en kWh i gennemsnit 2 kroner på landsplan i stikkontakten derhjemme, hvis der altså er mulighed for at lade bilen derhjemme.

Formand for elbilistforeningen FDEL Anna Hilden mener, at priserne er i strid med EU's AFI-direktiv, som i artikel 4, stk. 10 stiller krav om “rimelige, transparente og ikke-diskriminerende priser på offentlig ladning”.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Du har ikke tilladelse til at deltage i debatten. Kontakt support@ing.dk hvis du mener at dette er en fejl.
Forsiden