Eksperter roser oplæg til nye bilafgifter: Men det kan blive svært at sluge politisk

For at blive typegodkendt skal biler ifølge EU-kommissionen være udstyret med 17 konkrete sikkerhedsforanstaltninger, herunder et system til at forhindre højresvingsulykker, som skal være obligatorisk standardudstyr på alle omfattede køretøjer, som markedsføres i EU.
Illustration: Sarymsakov/Bigstock.
Transportøkonom roser talgrundlaget bag opgøret med registreringsafgiften, imens IDA's transporttalsmand anbefaler, at kørselsafgifter indfases pædagogisk.
8. december 2021 kl. 05:00
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Et godt stykke arbejde, som viser, at der er klare og store gevinster at hente ved at gennemføre en næsten total omlægning af beskatningen for biler.

Sådan lyder det samstemmende fra både transportøkonom Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet og IDA's transporttalsmand Svend Tøfting om de økonomiske vismænds spritnye rapport til Det Miljøøkonomiske Råd, hvor de anbefaler en total udfasning af registreringsafgiften på biler.

Den skal erstattes af konkrete kørselsafgifter, der skal begrænse blandt andet trængsel, forurening og støj.

Faktisk er det en af IDA's transporttalsmand Svend Tøftings allerstørste kæpheste, som vismændene nu slår på tromme for; at bilister skal spores og betale afgifter, alt efter hvor og hvornår de kører.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
10. december 2021 kl. 19:09

Jeg er helt enig med Lars Barfred. Sænkningen af bilafgifterne under de forrige regeringer og tilfredsstillelse af LA's krav har ført tl en stor stigning i bilejerskabet, der overbelaster byerne og især København med parkerede biler. Bilerne holder ved ladestanderne, så elbilsejerne ikke akn komme til at lade. Det holder folk fra at købe en ægte elbil. Specielt fordi mange københavnere også arbejder i København og derfor heller ikke kan lade på arbejde. Flere biler betyder også et større resssourceforbrug. Eldrupkommissionen foreslog en sænkning af den grønne ejerafgift som kompensation for road pricing. Det havde god fornuft, fordi ejerafgiften kun har en ringe adfærdsregulerende virkning og derfor er en ren skat.

1
8. december 2021 kl. 07:27

Der er jo så en lille elefant i porcelænsbutikken man bekvemt glemmer; Parkering i større byer.

Med denne model bliver det meget billigere at eje en bil. Flere borgere i byerne vil få flere og større biler. Som vil blive brugt til søndagsudflugter og fylde byen op resten af ugen, for kroner 600,- om året. Det har jeg svært ved, at specielt Københavnere, ser frem til.