Eksperter roser oplæg til nye bilafgifter: Men det kan blive svært at sluge politisk

8. december 2021 kl. 05:002
For at blive typegodkendt skal biler ifølge EU-kommissionen være udstyret med 17 konkrete sikkerhedsforanstaltninger, herunder et system til at forhindre højresvingsulykker, som skal være obligatorisk standardudstyr på alle omfattede køretøjer, som markedsføres i EU.
Illustration: Sarymsakov/Bigstock.
Transportøkonom roser talgrundlaget bag opgøret med registreringsafgiften, imens IDA's transporttalsmand anbefaler, at kørselsafgifter indfases pædagogisk.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Et godt stykke arbejde, som viser, at der er klare og store gevinster at hente ved at gennemføre en næsten total omlægning af beskatningen for biler.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til MobilityTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
10. december 2021 kl. 19:09

Jeg er helt enig med Lars Barfred. Sænkningen af bilafgifterne under de forrige regeringer og tilfredsstillelse af LA's krav har ført tl en stor stigning i bilejerskabet, der overbelaster byerne og især København med parkerede biler. Bilerne holder ved ladestanderne, så elbilsejerne ikke akn komme til at lade. Det holder folk fra at købe en ægte elbil. Specielt fordi mange københavnere også arbejder i København og derfor heller ikke kan lade på arbejde. Flere biler betyder også et større resssourceforbrug. Eldrupkommissionen foreslog en sænkning af den grønne ejerafgift som kompensation for road pricing. Det havde god fornuft, fordi ejerafgiften kun har en ringe adfærdsregulerende virkning og derfor er en ren skat.

1
8. december 2021 kl. 07:27

Der er jo så en lille elefant i porcelænsbutikken man bekvemt glemmer; Parkering i større byer.

Med denne model bliver det meget billigere at eje en bil. Flere borgere i byerne vil få flere og større biler. Som vil blive brugt til søndagsudflugter og fylde byen op resten af ugen, for kroner 600,- om året. Det har jeg svært ved, at specielt Københavnere, ser frem til.