Mange europæiske lande har forsøgt at finde en løsning på problemet, men det blev tilsyneladende Danmark, der fandt årsagen til det store antal fejl i hovedhærdede jernbaneskinner.
Mange europæiske lande har forsøgt at finde en løsning på problemet, men det blev tilsyneladende Danmark, der fandt årsagen til det store antal fejl i hovedhærdede jernbaneskinner.

Foto : Eagle/Bigstock

DTU-forskning har sat en stopper for revner i jernbaneskinner af hårdt stål

I samarbejde med forskere fra DTU er Banedanmark blevet klogere på, hvordan en bestemt type jernbaneskinner, såkaldt hovedhærdede skinner, skal vedligeholdes for at undgå revner.
Det er blevet kaldt lidt af en gåde, at europæiske jernbaneskinner de seneste 10-15 år har slået revner i hobetal. Men nu mener Banedanmark at have fundet årsagen. Carsten Jørn Rasmussen, der er teknisk systemansvarlig for skinnerne i Banedanmark, siger til DTU’s magasin Dynamo, at løsningen på problemet blev fundet ved et tilfælde.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Fakta om slibning af skinner:

- Slibning af jernbaneskinner sker præventivt for at forlænge skinnens levetid. Ved slibningen bliver ganske lidt, ca. 1/10 mm, af skinnen slebet af og fjerner dermed eventuelle små revner, før de når at vokse sig større.

- Det sker med et slibetog, som har monteret runde slibesten under sig. Når toget kører frem, sliber stenene skinnerne. Slibningen medfører en høj varmedannelse på over 700 grader. Umiddelbart efter bliver stålet meget hurtigt nedkølet, da resten af skinnen og omgivelserne jo ikke er opvarmet.

Kilde: DTU, Dynamo