DSB’s nye el-tog sættes i drift før tid: Nu starter arbejdet med at finde IC4’s afløser

Foto : Christian Rantorp

DSB’s nye el-tog sættes i drift før tid: Nu starter arbejdet med at finde IC4’s afløser

De første rødmalede el-lokomotiver er begyndt at hobe sig op på rangerterrænet. DSB får de første tog før tid og gør sig samtidig klar til at sende IC4’s elektriske afløser i udbud.
DSB’s nye elektriske lokomotiver fra den tyske togproducent Siemens ankom forrige mandag til Danmark knap seks uger før planlagt tid. Det er de første tre af i alt 42 bestilte lokomotiver, og allerede i slutningen af oktober kan de røde tog opleves i drift. Omend det fortsat vil være ombord i en af de gamle dobbeltdækkervogne, togene skal trække. 
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Nævnte firmaer

Fakta om lokomotiverne:
  • Vectron er bygget af Siemens Mobility. Det blev introduceret i 2010 som både et diesel- og ellokomotiv. 
  • Serien er blandt andet blevet solgt til Tyskland, Østrig, Polen og Finland.
  • De er bygget på Siemens værksteder i München.
  • De skal vedligeholdes på DSB’s værksteder af Siemens i første omgang i ti år med en option på yderligere fem år.
  • Maksimal hastighed: 200 km/t.
  • Sporvidde: 1,435 m.
  • Vægt 86 ton.
  • Vectron kører allerede i 18 lande.
  • Vectron har 8.700 hestekræfter. ME’erne, som Vectron afløser, har 3.300. Dette betyder en hurtigere acceleration.
  • I første omgang skal Vectron erstatte DSB’s EA-lokomotiver og på den længere bane skal de erstatte ME-lokomotiverne.

Kilde: DSB.