DSB vinder Alstom-kontrakt på indbygning af ETCS

Foto : GesturGis/Bigstock

DSB vinder Alstom-kontrakt på indbygning af ETCS

Det bliver op til DSB at sørge for implementering af nyt signalsystem i IR4-togene.

DSB vinder en kontrakt på at installere det nye signalsystem, ETCS, i sine egne tog. 

Hvordan hænger det sammen?

Jo, nu er det jo Banedanmark, der står for at installere det nye signalsystem på fjernbanen. Alstom står for det system, som skal indbygges i togene, så de kan køre på strækninger med det nye signalsystem.

Og Alstom har valgt DSB Vedligehold som underleverandør til at installere ETCS-systemet i DSB's tog.

Seneste nyt er, at der nu er sat underskrift på den kontrakt, som giver DSB ansvaret for at indbygge det nye signalsystem, ETCS, i IR4-tog. 

DSB har allerede kontrakten på indbygningen i IC3-togene. Kontrakten dækker 900 timer for hvert IR4-tog og 725 timer for hvert IC3-tog.

Det første IR4-tog med indbygget ECTS er forventet godkendt i starten af december. Derefter skal der ombygges 43 IR4-tog og i alt 96 IC3-tog frem til 2023. De første 28 IC3-togsæt er allerede ombygget.

»Jeg er stolt over, at vi har udvidet vores samarbejde med Alstom med denne aftale, som vil sikre os arbejde i lang tid fremover,« siger Anders Vedsted Nørrelund, underdirektør for Forsyning, Logistik & Ombygning, som også fortæller, at ombygningen af IR4 kommer til at foregå på Helgoland-værkstedet, når en del af Øresundstogsættene fra medio december skal vedligeholdes hos en ny vedligeholder i Sverige.

Øget beskæftigelse på Helgoland

På Helgoland skal der frem til år 2023 indbygges ETCS på 43 ER-togsæt. Aftalen med Alstom vil beskæftige en gruppe medarbejdere, som skal stå for indbygningen af det mobile ETCS-anlæg.

Efter aftale med Alstom vil spor 41 på Helgoland-værkstedet blive brugt til indbygningen af ETCS-anlægget, hvor der er gode adgangsforhold til både tag og undervogn, som der kræves til denne en opgave.

Det første tog, som i projektssprog kaldes "first-of-class" - forkortet FOC, er i gang med indbygning og godkendelse. Dette tog er forventet godkendt til drift i starten af december i år. 

Glæde hos Alstom

Hos Alstom er der også glæde at spore over det udvidede samarbejde med DSB, efter at man har samarbejdet om udrustningen af de første 27 IC3-tog siden september 2018, siger Emmanuel Henry, adm. direktør for Alstom Danmark.

»Den nye signalløsning gør togene mere pålidelige og driftssikre – en milepæl vi nåede i midten af september. Denne nye kontrakt med DSB om IR4 illustrerer endnu en gang det historisk frugtbare samarbejde mellem DSB og Alstom«.

Alstom har indtil videre fået indbygget ETCS i 100 tog i Danmark, som også indbefatter tog fra andre operatører.