DSB dropper perrondøre til førerløse S-tog: Det ville blive for dyrt

Foto : Jasper Carlberg/DSB

DSB dropper perrondøre til førerløse S-tog: Det ville blive for dyrt

Der arbejdes ikke videre med perrondøre til fremtidens, førerløse S-tog. DSB vil i stedet satse på en billigere løsning, som eksempelvis et detekteringssystem. Alternativt kan DSB vælge en såkaldt teknologifri løsning, altså førerløs drift uden et system for perronsikkerhed.
Brugere af den københavnske metro vil vide, at perrondøre for længst er blevet standard på stationerne. Også dem over jorden. 
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Fakta om perrondøre:

Der bliver ingen perrondøre på S-togsstationerne, når S-toget efter planen gøres førerløst.

Perrondøre anvendes ofte i nybyggede metrosystemer som for eksempel Cityringen herhjemme og er eftermonteret i den udendørs del af den Københavnske Metro, linje M1 og M2.

Perrondøre kræver en høj grad af tilpasning på perronerne, hvilket gør perrondøre dyre at installere. Installation af perrondøre koster cirka 5,85 mia. kr. ifølge en Rambøll/Parson-rapport, og de er derfor cirka 4,15 milliarder kroner dyrere end en løsning med et detekteringssystem.

Kilde: DSB.