DSB: Ændring i bremsesystem er årsag til IC5-forsinkelse
Det er primært en ændring i bremsesystemet, som er årsagen til, at leverancen af de nye IC5-tog bliver forsinket i et halvt år.
Det forklarer Jürgen Müller, direktør for DSB Strategi & Togmateriel, i et interview med Ingeniøren.
Togene skal være forsynet med et bremsesystem, der kan stoppe dem, hvis der sker noget uventet, og strømforsyningen bliver sat ud af drift. Derfor ønsker DSB, at togene skal udstyres med en såkaldt parkeringsbremse, som er en form for håndbremse.
»Det er en mindre ændring, men forstyrrelserne i de globale forsyningskæder gør, at det tager længere tid at få hjem, end det normalt ville tage,« siger Jürgen Müller.
I udbuddet til de nye tog har DSB stillet krav til funktionaliteten, men ikke specifikke krav til den tekniske løsning. Alstom, som skal levere de nye tog, havde oprindeligt foreslået, at togene skulle bremses ved at bruge at bruge hæmsko (bremsesko), som manuelt kan sættes bag hjulene på toget.
Løsningen lever op til EU's tekniske standarder, men DSB mener ikke, at den egner sig til Danmark.
»Det er besværligt at montere hæmsko, når toget er i en tunnel. Da vi har ret mange tunneler, og da vores tog ofte kører i dem, er det ikke en løsning, som vi har lyst til at leve med i de næste 40 år,« siger Jürgen Müller.
MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger. Få tilsendt tilbud
