De orange cykler kører nu også på el. Her er Caroline Steiner i færd med at låse en af de nye cykler.
De orange cykler kører nu også på el. Her er Caroline Steiner i færd med at låse en af de nye cykler.

Foto : Donkey Republic

Donkey Republic klar med elcykler i København: »Der er plads til både os og Bycyklen«

200 elcykler fra Donkey Republic har indtaget hovedstaden, hvor ny regulering har sat loft over antal udlejningscykler og el-løbehjul. Udviklingsdirektør betragter cykelkrigen med Bycyklen som et overstået kapitel.

Når turister og andre brugere af delecykler i disse dage stiger op på en af de orange cykler fra Donkey Republic, kan det meget vel være en elcykel. 

Selskabet, som indtil nu har satset på pedalkraft alene, vil bruge batterier til at få flere kunder i butikken, gerne dem, der i dag finder vej på arbejde med fire hjul, forklarer Jens Frandsen, medstifter og udviklingschef i Donkey Republic.

Det, der er blevet kaldt en cykelkrig i København mellem Donkey Republic og de delvist kommunalt finansierede hvide elcykler fra Bycyklen, er for ham et overstået kapitel.

»Der er et kæmpe stort potentiale i at flytte folk fra bilen og over på en elcykel, og det marked er så stort, at det er fjollet at tale om en kamp mellem cykelsystemer. Tværtimod. Vi så hellere, at man fokuserede på at reducere biler i byen, og at der i den forbindelse var et tilpas antal alternativer, så man ikke behøver tage bilen på arbejde.«

Donkey Republic vil fortsat gerne sameksistere med Bycyklen, forsikrer Caroline Steiner, selskabets kommunikationsansvarlig.

 »Vi mener, at vi udgør et fint supplement til hinanden, for der vil være tidspunkter, hvor vi ikke kan møde brugernes efterspørgsel i myldretiden,« siger hun, da MobilityTech møder hende og Jens Frandsen på selskabets kontor i København.

Plads til flere

Hvis man lægger antallet af Bycyklens og Donkey Republics cykler sammen, møder det slet ikke det marked, der er for elcykler i København, mener Jens Frandsen. 

»I de travle perioder især løber vi hurtigt tør for cykler, og det samme gør sig sikkert gældende for Bycyklen. Så der kunne sagtens være endnu flere delecykler i København.«

Elcyklerne fra Donkey Republic vil blive dyrere at benytte end de traditionelle cykler, da driften ifølge udviklingsdirektøren er væsentligt dyrere. 

»Normalt er der fri cykling på vores medlemskaber, men det er der ikke på elcyklerne. Vi giver til gengæld nogle gratis prøveminutter til medlemmerne, så de kan få en lille smag af det. I fremtiden vil vi se på, om vi kan sammensætte en model, hvor vi kan få det til at løbe rundt med fri cykling på elcyklerne også, men nu skal vi først se på, hvordan markedet reagerer, og hvordan vi kan sammensætte en model,« siger Jens Frandsen.

Priserne vil adskille fra priserne på Donkey Republics traditionelle cykler.
Priserne vil adskille sig fra priserne på Donkey Republics traditionelle cykler.
Illustration: Donkey Republic

København, Berlin og Rotterdam er foreløbigt testmarkeder for elcyklerne, alle byer med hver sit udgangspunkt i forhold til konkurrence fra andre transportformer og antal cyklende.

Aftale med Glostrup Kommune

Derudover har Donkey Republic indgået en aftale med Glostrup Kommune, en af de vigtige forstadskommuner, hvor der synes at være et stort potentiale for elcykler som alternativ til bil for dem, der pendler frem og tilbage til København. Og som Bycyklen ikke mindst også forsøger at få blandt sine kunder – kunder som i dag tæller blandt andet Rødovre Kommune.

»Vi ser meget gerne, at vi kan være med til at fjerne folk fra bilen, og at vi får flere til at tage en cykel ind til stationen eller helt ind til centrum. Det ser vi meget gerne meget mere af,« siger Caroline Steiner. 

Er det sværere at opnå med almindelige cykler?

»Der er en bevægelse den vej, men at ændre folks daglige transportvaner er en lang proces. Nu sidder vi i København, som måske er det marked, som er allerlængst fremme. I andre storbyer er modaliteten en anden. Men der er ingen tvivl om, at elcykler kan være interessante i København. Folk gider ikke sidde i kø i bil, så måske tager de i stedet en elcykel. Det er det, vi håber, at elcyklen kan udrette,« siger Jens Frandsen.

Pedalkraft er fundamentet 

Donkey Republics 'fundament' er dog stadig pedalcyklerne, understreger han, mens elcyklen kan være med til at udvider mulighederne for, hvilke transportvaner cykler kan erstatte. Formålet er alt andet lige at reducere biltrafikken. 

Er elcyklerne primært relevante på 5 kilometers-turene, eller er det 10 kilometer og længere?

»Det er spørgsmål som det, vi søger svar på nu, og vi sigter altid mod at gøre turene længere. Vores prismodel belønner de lange ture, til forskel fra de fleste af vores konkurrenter. Det gør vi netop for at kunne sige til kunden, at de fint kan beholde vores almindelige cykler, mens de er på arbejde, og så tage den hjem senere på dagen. Det prøver vi at belønne. Så første skridt bliver at se på, hvor lang tid folk bruger elcyklerne, og så vil vi se, om vi kan få dem til at køre længere ture på elcykler. Glostrup-aftalen er et godt eksempel på, at det giver mening at få folk til at bevæge sig ind mod København på en elcykel,« siger Jens Frandsen.

Glostrup blev den første kommune i landet, som afprøver de orange elcykler, så 10 elcykler erstatter halvdelen af de 20 almindelige cykler, som Donkey Republic leverede til kommunen før sommer. Elcyklerne og de almindelige cykler står dels på stationen og dels udvalgte steder i kommunen.

Det er muligt at cykle på elcyklerne til København, hvis man ønsker at bruge dem til lidt længere distancer. Baggrunden for initiativet er et led i et større mobilitetsprojekt, som Glostrup Kommune deltager i de næste par år, hvor formålet er at skabe en mere attraktiv banegårdsplads og tilbyde nye transportmuligheder. 

»Aftalen med Glostrup Kommune er, at der skal være elcykler tilgængelige, men man kan godt tage dem ind til København og tilbage igen, og hvis der pludselig ender med at være for mange i København og for få i Glostrup, så redistribuerer vi dem. Vi monitorerer hele tiden, hvor cyklerne er, og mangler der nogle i Glostrup, så sørger vi for at få dem derud,« siger Caroline Steiner.

Hvordan sørger pendleren så for, at cyklerne er der, hvor han eller hun regner med, når turen går retur til Glostrup?

»Vi har jo vores hub-system, som er en slags virtuelle stationer, og det hjælper faktisk brugerne, når de skal finde en cykel, især i Glostrup, hvor du kan være sikker på, at der er en cykel tilgængelig på stationen. Vi monitorerer, hvordan flowet ser ud rundt omkring i byen, og det går faktisk overraskende godt med at holde det ligeligt distribueret. Men en gang imellem rykker vi lidt rundt for at sikre os, at der er cykler nok til folks behov. Nogle dele af København har det med at løbe tør før andre. Vores hub-system gør, at man også med et lavere antal cykler kan servicere folk, fordi de ikke står lige så spredt,« siger Jens Frandsen.

200 er ikke nok

Hvis en cykel står mellem 150 meter og 250 meter væk fra brugeren, så betyder den afstand i 50 procent af tilfældene, at en bruger, der leder efter en cykel, vælger en anden transportform, vurderer Donkey Republic, som derfor tilstræber at have et 'passende antal'.

Lige nu er antallet af elcykler specifikt 200, og det tal skal op for at kunne dække hele behovet i en by som København, mener Jens Frandsen.

Hvad gør I, hvis en elcykel løber tør for strøm?

 »Vi har en model, hvor en medarbejder kører ud med en el-cargobike med plads til 30 batterier, som han skifte ud med. Vi slukker cyklerne, hvis batteriet er løbet tør, og kunderne får en push-besked, hvis batteriet er ved at løbe tør, eksempelvis hvis man er på vej på en længere tur. Så vil man blive guidet hen til en anden elcykel.«

Og da det kan være lidt af en brandfare at opbevare så mange batterier, har Donkey Republic allieret sig med et firma, der konstruerer brandsikre skabe til opbevaring af lithiumbatterier. I Berlin er skabene på plads, men mangler endnu at blive sat op i København. 

Hvad gør I helt konkret for at holde styr på, hvor cyklerne befinder sig?

Donkey Republic
De brandsikre opbevaringsskabe til batterierne.
Illustration: Donkey Republic

»Vi har vores 'shepherds', det vil sige vores mekanikere, der hver dag kører rundt i København med cykeltrailere, de kan flytte cykler rundt på. Der er plads til fire cykler bag på den elcykel, de kører rundt på. Hvis vi skal afhente cykler på lange afstande, kan vi sommetider finde på at leje en varebil, hvis en cykel er placeret meget langt væk, men det prøver vi at undgå. Og derfor ejer vi heller ikke selv varebiler til formålet.« 

Dyrt at samle cykler op

Ifølge Jens Frandsen er opsamlingen den mest omkostningsfulde del af operationen. Han mener dog ikke, at det er mange cykler, der skal flyttes rundt. Men fordi det er dyrt, når det sker, arbejder Donkey Republic på at finde en model, hvor brugerne kan 'nudges' til at hjælpe med indsamlingen. Lokalt kan der eksempelvis være stor forskel på, om cyklen placeres 500 meter den ene eller anden vej. 

»Så det kunne være et økonomisk incitament til at placere cyklerne det mest hensigtsmæssige sted. Når vi vælger hubs, skal det dels være bekvemt for brugeren, men samtidig ikke stå i vejen for private cykler. Det virtuelle system er smart, for vi skal ikke grave stationer op for at flytte stationerne 200 meter, men kan bare flytte dem på et kort,« siger Jens Frandsen. 

Hvad sker der, hvis man parkerer uden for en hub?

»Man får en bøde på 10 euro, for det er afgørende for os, at hub’en fungerer. Vi kan kontrollere, hvor mange cykler der maksimalt må stå et sted, så de ikke står i vejen. Vi er til for vores brugere, men vi er også til for dem, der ikke er vores brugere, men bor i nærheden af vores cykler.«

Systemet kan ifølge Jens Frandsen sørge for, at der ikke står for mange cykler. Donkey Republic har 2.500 lokationer i København, og for hver af dem er der et loft over antal cykler. Den maksimale kapacitet pr. hub varierer og kan derfor både være eksempelvis 2 og 5 alt efter lokationen, og hvis der er meget lidt plads, vil selskabet tilstræbe, at brugeren, hvis denne ikke kan aflevere cyklen som ønsket, ikke skal længere væk end 100 meter for at kunne aflevere cyklen. 

Donkey Republic
Donkey Republic har opereret med almindelige pedaldrevne delecykler i 3,5 år og lancerer nu også en elcykel som direkte konkurrent til Bycyklen.
Illustration: Christian Rantorp

Det fungerer på den måde, at hvis en hub er fyldt, vil den ikke fremgå af kortet i appen. Du kan altså godt stille den og låse den, men du kan ikke afslutte turen. 

Adskiller systemet sig fra by til by?

»Nej, det er samme system. Vi får ret positiv respons fra de byer, vi opererer i. I Berlin kan de eksempelvis give os en bøde, hvis der står mere end fire cykler ét sted. Så hvis de finder fem cykler, kan de give os en bøde. Og det hjælper systemet med at kontrollere. Men selvfølgelig kan du finde en cykel, der står et mærkeligt sted en gang imellem, og så dukker den op på et kort, så vores medarbejdere kan finde dem og få dem retur.« 

Hvordan har den årelang strid mellem jer og Københavns Kommune influeret på planerne om at lancere elcykler?

»Med hensyn til elcykler ændrer det ikke noget, for elcyklerne er cykler i vores flåde på lige fod med andre cykler. Vi er glade for, at der endelig er komme regulering på området. Det har vi ønsket i mange år, så man kan få klare linjer, og vi er også tilhængere af relativt stram regulering. Vi ser gerne, at man sætter begrænsninger på maks. antal køretøjer, og vi så også gerne, at man belønnede de udbydere, der kan demonstrere, at de rent faktisk flytter mennesker rundt, og at de er med til at reducere CO2-udledningen. Det synes vi, at enhver by bør stille krav om, når de deler licenser ud, og vi er tilhængere af et licenssystem, hvor du får licens med relativt kort levetid, så du er nødt til at innovere og holde dig 'oppe på dupperne',« siger Jens Frandsen.

Ny regulering i København

Borgerrepræsentationen i København skrev i juni måned, at man langt om længe var blevet enige om nye retningslinjer for udlejningskøretøjer, og det betyder, at der sættes et loft over antallet af løbehjul og udlejningscykler i København.

Helt konkret betyder det, at der fremover kun må opstilles 200 udlejningscykler og 200 udlejningsløbehjul i Middelalderbyen, ved de store stationer og på strøggader som Vesterbrogade og Østerbrogade. For resten af byen gælder et loft på 3.000 for henholdsvis cykler og løbehjul. Det bliver leverandørernes ansvar, at de forskellige udlejningskøretøjer kun kan udlejes fra de områder, kommunen har givet en tilladelse til.

Leverandører af udlejningscykler og -løbehjul kan søge om etårige tilladelser til at opstille deres køretøjer, og udmeldingen er, at der skal tages en status på forsøgsordningen i første kvartal af 2020,« siger Jens Frandsen.

Som vi skrev tidligere på måneden, har Niels E. Bjerrum, formand for By- og Pendlercykel Fonden, kaldt Donkey Republics planer for 'absurde' på Twitter .

22. august skrev Bjerrum samme sted en tak til den nye minister Benny Engelbrecht (S).

»TAK til TRM @BennyEngelbrech for godt og konstruktivt møde om de vilde-vesten kaostilstande med elløbehjul og orange cykler, som vi ser i @koebenhavner - og hvordan vi med en ny vejlov kan give kommunerne bedre mulighed for regulering #dkpol  #dkmedier @TRM_dk #løbehjulsgate @Kbh«.

»Vi synes, at 3.000 er for lidt i København, men 50.000 ville nok heller ikke være godt lige nu. Antallet bør følge brugernes og markedets behov. Vi ser eksempler på, at hvis byer bliver for fyldte, og med operatører der ikke er deres ansvar bevidst, så kommer der et folkeligt modpres. Så reguleringen skal sikre, at systemet bliver vellidt i befolkningen, og at vi kan vokse i takt med behovet. Nu ser vi frem til, hvad Transportministeriet finder ud af med hensyn til Vejloven og en eventuel ændring af den«. 

Kan der dermed ikke også være en mulighed for, at København holder fast i kun at have én elcykel, nemlig Bycyklen, som kommunen selv har aktier i?

»Jo, den mulighed foreligger selvfølgelig, og det ville da være uheldigt, for konkurrence er godt, og der bør være plads til konkurrence,« siger Jens Frandsen, som dog mener, at de regler, der blev lanceret i juni lægger låg på den sag og anerkender behovet for konkurrence.

Der er jo ingen hemmelighed, at der mangler cykelparkering i København. Er I ikke netop med til at gøre det endnu sværere at finde cykelparkering ved at placere jeres cykler på det offentlige areal?

»Jeg synes, at det er en vigtig pointe i forhold til delecykler, at der er mange brugere om hver cykel. Vi har f.eks. i København hver måned 3.000 lokale medlemmer, som bruger cyklerne dagligt, samt 6-7.000 lokale brugere uden abonnement, som bruger os regelmæssigt hver måned. Det betyder, at vores 2.500 cykler i København allerede har fire brugere pr. cykel, og oven i det kommer besøgende.«

Fjerner forkert placerede cykler 

I København har der også været eksempler på, at andre virksomheder, der udlejer cykler, oplever at have en ulige konkurrence fra Donkey Republic, når jeres cykler kan placeres, hvis ikke direkte på, så i hvert fald meget tæt på virksomhedens areal. Er det ikke unfair over for dem, der betaler husleje og får tilladelse til at leje cykler ud?

»De virksomheder har fået tilladelse til at udleje på et bestemt fortovsområde, og vi har søgt, hvad vi kan søge, for at få tilladelse til at operere. Med vores hub-centriske system vil vi ikke placere en lokation på deres areal, så hvis der skulle figurere en cykel der, så skal vi selvfølgelig fjerne den, hvis en bruger har placeret den forkert. Det sikrer vi med vores monitorering,« siger Caroline Steiner. 

Men Bycyklen og udlejningscykler er ikke eneste aktør på det københavnske delecykelmarked. Også hollandske Swapfiets har meldt sin ankomst i København – med cykler, der kan lejes på månedsbasis eksempelvis, men Jens Frandsen ser dem ikke som en direkte konkurrent.

»Det er et rigtig spændende koncept. Men jeg tror, at vi lige nu servicerer to meget forskellige segmenter. Spørgsmålet er, om du vil lease en cykel, eller om du vil leje. Og vi appellerer mere til den fleksible mobilitet, så du kan skifte mellem transportformerne,« siger Jens Frandsen og tilføjer:

»Med vores cykler skal du ikke huske at få cyklen med hjem, men kan vælge den mobilitetsform, der passer dig på dagen«.