Derfor kræver Aalborgs nye busser mere asfalt
Der skal investeres yderligere 10 mio. kr. i nye eller forbedrede lag af asfalt på den kommende BRT-linje i Aalborg. Det skyldes, at Aalborg Kommune i samarbejde med operatøren TideBus har valgt at indkøbe en bustype, der var markant tungere end det, som er tilladt efter de gældende vejregler.
Det fortæller Niels Bresemann, projektchef ved BRT-Aalborg.
Oprindeligt var planen ifølge Niels Bresemann, at man ville vælge en bus, der havde mulighed for at lade ved hver endestation, hvilket ville kræve et mindre og lettere batteri.
Men da TideBus vandt udbuddet, kom de i stedet en model fra det polske firma Solaris, hvis batteri var stort nok til, at det kun er nødvendigt at oplade bussen om natten.
Men den nye bustype vejer fem ton mere, end der oprindeligt var projekteret efter, og derfor har man hos Aalborg Kommune valgt at lægge et ekstra lag asfalt på en del af strækningen, mens en anden del »forstærkes mere grundlæggende i hele vejopbygningen.«
Tværs gennem by og trafik
Aalborgs kommende BRT-linje – Plusbus – skal køre på tværs af byen fra væddeløbsbanen til byens kommende universitetshospital.
Kernen i BRT-projektet er, at der bygges særskilte kørebaner til busserne, samt at infrastruktur som lysregulering indrettes, således at busserne kan køre med mindst mulig påvirkning fra den øvrige trafik.
MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger. Få tilsendt tilbud
