Mitsubishis MiEV og søstermodellen Peugeot iOn blev også testet.
Mitsubishis MiEV og søstermodellen Peugeot iOn blev også testet.

Foto : DTU

Demonstrationsprojekt bekræfter: Elbiler kan nu støtte det danske elnet

Allerede nu er elbiler, blandt andet en af danskernes foretrukne elbiler, i stand til at støtte elnettet, når de alligevel holder og samler støv. Sådan lyder en af konklusionerne fra demonstrationsprojektet Parker.
Der er mange gode ting at sige om benzin- og dieselbiler, når de først får lov at køre, men når holder stille, er de ikke meget bevendt. Sådan forholder det sig ikke med elbiler, der ikke blot kan tage og bruge af energien, men også levere noget tilbage, mens den venter på sin næste tur.
starLog ind eller prøv 3 ugers gratis prøveabonnement for at læse videre

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Fakta om Parker

V2G: V2G (Vehicle-to-grid) er teknologien, som gør det muligt for elbiler at levere el tilbage til nettet.

Partnere: Projektpartnerne er Nissan, Mitsubishi Corporation, Mitsubishi Motors Corporation, PSA Groupe, Nuvve Corp., Frederiksberg Forsyning, Enel X, Insero og DTU Electrical Engineering (PowerLabDK).

Projektperiode: Projektet løber fra august 2016 til januar 2019.

Finansiering: Projektet har et budget på 14.731.471 kr. og er finansieret af ForskEL.

Teknologi: Teknologien, som anvendes i projektet, er godkendt og testet grundigt. Dette omfatter køretøjer (Nissan, Mitsubishi og PSA Groupe), opladningsinfrastruktur (ENEL X) og aggregator-software (Nuvve). Ved at bruge modne komponenter reduceres teknologi-relaterede risici i projektet.

Baggrund: Parker-projektet bygger på to tidligere projekter, EDISON og Nikola, som allerede har lagt fundamentet for forståelsen af elbilens potentiale for at balancere det danske elnet. Parker repræsenterer næste skridt mod udrulningen af V2G-egenskaber i elbiler verden over.

Læs mere her.

Kilde: DTU