De er jernbanens mest efterspurgte eksperter - men om få år kan det være slut

7. februar kl. 05:07
Jernbane
For nogle år siden blev mangel på validatorer en udbredt forklaring på forsinkelse af jernbaneprojekter. I dag forventer Banedanmark, at der er tilstrækkeligt med validatorer til at håndtere de kommende års projekter. Illustration: Banedanmark.
I dag er de såkaldte validatorer en kritisk ressource på jernbaneprojekter, men om ti år kan jobtitlen være udgået i Danmark. Den udsigt bekymrer dog ikke ung ingeniør på området.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

En af de mest højtspecialiserede og krævende jobfunk­tioner på jernbanen i disse år kan om få år ende samme sted som skomageren og telegrafisten.

De såkaldte validatorer spiller en nøglerolle for elektrificeringen af den danske jernbane og udrulningen af nye signaler, to projekter der tilsammen har et budget på små 30 mia. kr. Men i takt med at projekterne nærmer sig afslutningsåret 2030, vil behovet for faggruppens ekspertviden falde og til sidst måske slet ikke være til stede.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til MobilityTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger