De er jernbanens mest efterspurgte eksperter - men om få år kan det være slut
En af de mest højtspecialiserede og krævende jobfunktioner på jernbanen i disse år kan om få år ende samme sted som skomageren og telegrafisten.
De såkaldte validatorer spiller en nøglerolle for elektrificeringen af den danske jernbane og udrulningen af nye signaler, to projekter der tilsammen har et budget på små 30 mia. kr. Men i takt med at projekterne nærmer sig afslutningsåret 2030, vil behovet for faggruppens ekspertviden falde og til sidst måske slet ikke være til stede.
Validatorens raison d’etre er tæt knyttet til de gamle signalanlæg, der i stort antal er placeret langs skinnenettet for at dirigere togtrafikken, men forsvinder frem mod 2030, når jernbanen overgår til et nyt digitalt sikkerhedssystem.
»Som det ser ud lige nu, vil jeg ikke sige, at der ser ud til at være mulighed for at få en lang karriere som validator,« siger Dorte Wang, afdelingschef i Atkins Danmark, der er landets største arbejdsgiver for validatorer.
Hun understreger dog, at det kan se anderledes ud, hvis man er villig til at se uden for landets grænser. Danmark overgår som det første land i Europa til det nye signalsystem ERTMS i storskala, men andre lande står over for en lignende transformation.
MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger. Få tilsendt tilbud
