På en Porsche Taycan finder man en såkaldt pulsstyret vekselretter, som er monteret på hvert drivmodul på for- og bagakslerne. De pulsstyrede invertere konverterer den jævnstrøm, der leveres af bilens batterier, til den vekselstrøm, der kræves for at drive elektriske motorer. Det modsatte sker under bremsning: Her konverterer de vekselstrømmen indsamlet under opbremsning til jævnstrøm til opladning af batteriet.
På en Porsche Taycan finder man en såkaldt pulsstyret vekselretter, som er monteret på hvert drivmodul på for- og bagakslerne. De pulsstyrede invertere konverterer den jævnstrøm, der leveres af bilens batterier, til den vekselstrøm, der kræves for at drive elektriske motorer. Det modsatte sker under bremsning: Her konverterer de vekselstrømmen indsamlet under opbremsning til jævnstrøm til opladning af batteriet.

Foto : Porsche

Dansk køleteknologi til elbiler skal slå to fluer med et smæk

Med et nyt forskningsprojekt sigter DTU i samarbejde med Danfoss mod at bane vejen for en bedre udnyttelse af energien i en elbil. Resultatet kan blive billigere og mindre komplekse elbiler.
Det er velkendt, at elbiler allerede er relativt enkelt sat sammen. Sammenlignet med en bil med forbrændingsmotor er der langt færre bevægelige dele, der kan gå i stykker. Nogle ting har dog for producenterne været svære at komme uden om, når de skal producere en elbil. Men på sigt er der måske endnu flere dele at spare, takket være nyt dansk forskningsprojekt, som går under navnet CoolMod.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.