For at blive typegodkendt skal biler ifølge EU-kommissionen være udstyret med 17 konkrete sikkerhedsforanstaltninger, herunder et system til at forhindre højresvingsulykker, som skal være obligatorisk standardudstyr på alle omfattede køretøjer, som markedsføres i EU.
For at blive typegodkendt skal biler ifølge EU-kommissionen være udstyret med 17 konkrete sikkerhedsforanstaltninger, herunder et system til at forhindre højresvingsulykker, som skal være obligatorisk standardudstyr på alle omfattede køretøjer, som markedsføres i EU.

Foto : Sarymsakov/Bigstock

Danmark støtter EU-krav: Kørselsassistenter skal være standardudstyr i biler

Alle biler skal være udstyret med for eksempel vognbaneassistent, avanceret nødbremsesystem og intelligent farttilpasning for at kunne blive typegodkendt. Sådan lyder et forslag fra EU-Kommissionen, der bakkes op af regeringen og et bredt flertal i Folketinget.
Teknologier som vognbaneassistenter og adaptiv fartpilot er i dag fristende for danske bilister, men der kan være mange, der tøver med dankortet, fordi det gør den i forvejen dyre bil endnu dyrere. Men måske kan den slags overvejelser være en saga blot om kort tid.
starLog ind eller prøv 3 ugers gratis prøveabonnement for at læse videre

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Her er de 17 sikkerhedskrav

De 17 foranstaltninger i tre faser

De 14 første skal gælde tre år efter, at forordningen er trådt i kraft, hvilket ventes at være i foråret 2019, altså i foråret 2022.

1) Avanceret nødbremsesystem: Udvides til også at gælde person- og lette varebiler. To år senere skal systemerne desuden kunne registrere og bremse for cyklister og fodgængere.

2) Nødbremsesignal

3) Intelligent farttilpasning

4) Vognbaneassistent: Udvides til også at gælde person- og lette varebiler.

5) Trætheds- og opmærksomhedsovervågning

6) Opdatering af bestemmelser om frontalkollisionssikkerhed

7) Opdatering af bestemmelser om sidekollisionssikkerhed

8) Opdatering af bestemmelser om kollision bagfra

9) Mulighed for eftermontering af alkolås

10) Kollisionsdatarekorder (sort boks)

11) Dæktryksovervågning

12) Forøgelse af hovedanslagsbeskyttelseszone (sammenstødszone udvides til området omkring forruden)

13) Bakdetektion

14) Detektion af bløde trafikanter foran og ved siden af lastbiler og busser

I fase 2 får to foranstaltningerne fem år at løbe på, hvilket vil sige, at de skal være gældende fra foråret 2024.

15) Avanceret nødbremsesystem med detektion af bløde trafikanter.

16) Avanceret distraktionsregistrering: Udvidelse af systemet til trætheds- og opmærksomhedsovervågning, så alle typer af køretøjer omfattes af kravet om system, der f.eks. med et kamera advarer føreren, når det er nødvendigt.  

Den 17. foranstaltning er udskudt til fase 3, der skal være gældende foråret 2026.

17) Forbedret direkte udsyn fra førersædet i lastbiler og busser: Lastbiler og busser skal være konstrueret med et større direkte udsyn over bløde trafikanter fra førersædet. Tiltaget kræver omfattende konstruktionsmæssige ændringer af køretøjerne, hvilket særligt gælder lastbiler, hvor førerhuset typisk er monteret oven på motoren. Derfor foreslår Kommissionen sene implementeringstidspunkter.

Kilde: Transportministeriet.