Danmark får bundplacering i rapport: Jernbanen har været forsømt i mange år  

21. april kl. 05:251
Vectron, Siemens, DSB, eltog, el-tog
Illustration: Christian Rantorp.
I sammenligning med andre europæiske jernbaner er Danmark helt i bund, når man ser på udviklingen i antal passagerkilometer og markedsandel for jernbanen.  
Artiklen er ældre end 30 dage

Den danske jernbane har i årevis været en byggeplads, og det vil den fortsætte med at være en rum tid endnu.    

Og derfor kommer det måske heller ikke som den store overraskelse i, at den danske jernbane får en bundplacering i en sammenligning af udviklingen i togtrafikken i 13 europæiske lande, som Rambøll har foretaget for det finske transportministerium

Læs hele artiklen

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 ugers gratis prøveabonnement. Betalingskort er ikke påkrævet, og du bliver ikke flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
24. april kl. 14:32

Er det pris for rejsen, frekvens for afgange eller pålideligheden, der vægter højest når passagerer vælger togrejsen til eller fra.

Nogen gange er toget forsinket eller aflyst, det kommer i pressen, men at trafikanter på vejene bliver forsinket grundet trængsel eller uheld er åbenbart et vilkår som ikke har nyhedsværdi.

Når det så er sagt, er udfordringen for den kollektive transport at attraktiviteten hænger meget sammen med afgangsfrekvens. Når en bil kan afgå nårsomhelst er det svært at forlige sig med at den næste togafgang er om 29 eller 59 minutter. Analysen ser ikke på frekvens som en parameter,

Afgang og ankomst til tiden er adelsmærket for den rutebaserede transport. Kunne være godt at se sammenhæng mellem rettidighed og forbrug af togrejser i de forskellige lande.

Kører man i bil skal man fokusere 100% på det hele tiden undervejs. Med toget er man fri til at tænke, læse, skabe sit mobile kontor eller blot lade op til hvad der skal ske når man når frem. Men som det ser ud idag er det åbenbart mere attraktivt at være chauffør fremfor alt andet?