Daimler vil hellere satse på lastbiler uden chauffører end platooning.
Daimler vil hellere satse på lastbiler uden chauffører end platooning.

Foto : Daimler

Daimler dropper platooning: Det kan ikke svare sig økonomisk

Konvojkørsel med lastbiler, også kendt som platooning, er ikke længere besværet værd, mener tyske Daimler, som i stedet vil satse på en højere grad af automatisering.
Med automatiserede førerstøttesystemer ville Daimler som så mange andre lastbilproducenter forsøge at koble de store køretøjer sammen elektronisk, når de kører på motorveje, så lastbilerne på den måde kan mindske vindmodstanden og dermed spare brændstof i konvojen.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Vejen til robotbilerne: Fra 0 til 5

Daimlers Trucks' direktør Martin Daum vil tage skridtet direkte fra automatiseringsniveau 2 til niveau 4.

Martin Daum fra Daimler vil droppe platooning.
Martin Daum fra Daimler vil droppe platooning.
Illustration: Daimler

0: No Automation

1: Driver Assistance

2: Partial Automation

3: Conditional Automation

4: High Automation

5: Full Automation

SAE’s seks automatiseringsniveauer går fra 0 til 5
SAE’s seks automatiseringsniveauer går fra 0 til 5
Illustration: SAE International