Dårlig økonomi i letbaneudvidelse: »Kommunen må svømme i penge«

Foto af letbanetog.
Illustration: Lasse Olsson / Odense Letbane.
Det er svært at finde argumenter for en ny etape af Odense Letbane, mener trafikforsker. Men politikere er ikke klar til at lægge projektet ned.
18. juni 2021 kl. 09:50
errorÆldre end 30 dage

Inden længe skal politikere i Odense beslutte, om byens nye letbane, der ventes at være klar til de første passagerer ved årsskiftet, skal udvides med flere stationer i de kommende år.

I en ny analyse af en mulig 2. etape, som Odense Kommune er medforfatter på sammen med Niras, Cowi og anlægs- og driftsselskabet Odense Letbane P/S, står det klart, at det i hvert fald ikke skal være af samfundsøkonomiske hensyn.

Udvidelsen vil nemlig være en gedigen underskudsforretning.

I rapporten er der undersøgt to mulige udvidelser, der begge har en negativ intern rente.

Det samfundsøkonomiske afkast for det såkaldte hovedprojekt, der er en udvidelse med ni nye stationer til 1,4 mia. kroner nord for den eksisterende linjeføring, bliver beregnet til -2,1 pct. og altså langt fra de 3,5-4 pct., som typisk bliver anset for at være pejlemærket for en økonomisk bæredygtig trafikinvestering.

Et alternativ til 2,1 mia. kroner, der udover den nordlige strækning omfatter yderligere fem nye stationer syd for etape 1, er helt nede i -6,1 pct.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger