‘Cykelminister’: Jeg vil ikke sætte antal på, hvor mange eller hvem der skal cykle  

Benny Engelbrecht
Illustration: Claus Bech/Transportministeriet. Se større version
Den svenske regering vil sætte tal på, hvor mange flere svenskere der skal flyttes over på cyklen. I Danmark vil transportminister Benny Engelbrecht (S) dog ikke følge det svenske eksempel.
Løsninger25. oktober 2021 kl. 05:06
errorÆldre end 30 dage

Det svenske vej- og transportforskningsinstitut (VTI) har fået til opgave at komme med bud på, hvor mange flere trafikanter den svenske regering skal satse på at få til at vælge cyklen. 

Cyklen skal generelt gøres mere attraktiv inden for alle aldre og socioøkonomiske grupper, lyder det i opdraget fra den svenske regering. 

»Jeg vil have flere til at cykle. Cykling er klimasmart, sundt og en glimrende måde at komme rundt på. Men cykling skal være en mulighed for mange mennesker, ikke kun for nogle få. Derfor tager regeringen nu yderligere skridt til, at flere kan vælge cyklen,« udtaler den svenske transportminister Tomas Eneroth.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.
settingsDebatindstillinger
#1
Søren Sørensen
25. oktober 2021 kl. 10:22

Det er ikke lige meget hvor meget vi bruger aktiv mobilitet som cykling. Udfordringen er blot at hvis man ikke bruger cyklen falder valget på bilen med øget CO2 udledning.

Hollænderne kører mere end dobbelt så meget på cykel end Danskerne. Ved at stimulere og prioritere brug af cykel over bil til korte ture kan vi både mindske CO2 udledning, reducere trængsel på veje i byer og ikke mindst få en bedre sundhedstilstand i befolkningen. Hver km på en cykel giver jo en samfundsøkonomisk gevinst på 8 kr. Hver Dansker skal i gennemsnit køre 1,56 km mere om dagen for at nå op på det Hollandske gennemsnit på 3km /dag. Transportministerietkan nemt regne ud hvor meget CO2, der kunne spares årlig ved at flytte 1,56 km transport daglig fra bil til cykel, samt den samfundsmæssige gevinst. (beløbene er ikke trivielle).

Her er et meget konkret mål for reduktion af CO2 fra den eneste sektor som stadig ikke formår at bidrage til at nå klimamålene i 2030: Transportsektoren.

Mål: Vi skal overhale Hollænderne og indtage førstepladsen som det land, der cykler mest.

Det er et transportpolitisk, miljøpolitisk og sundhedspolitisk kinderæg.

#2
Jan-Martin Kochte
25. oktober 2021 kl. 10:58

100% enig med Søren. Derudover får man virkelig meget cykelinfrastruktur for hver eneste krone man investerer. Med det stigende behov for mobilitet som alle er enige om at vi kommer til at se i fremtiden, skal cyklen simpelthen spille en større rolle, ellers bliver det virkelig dyrt med alle de veje og kollektive trafikanlæg, som der ellers bliver behov for. Og det gælder ikke bare i og omkring storbyerne, også og netop på landet, hvor det ofte ikke giver mening at lave et tætmasket kollektivt transportsystem, har (el-) cyklen et enormt potentiale til at hapse store andele fra biltrafikken. Det kræver bare at vi holder op med at se bilismen som målestok for alting. Når der anlægges veje i dag, så tænkes der i første omgang udelukkende på biler og lastbiler. Cykel (og gang-) stierne snedkereres så bagefter omkring de allerede eksisterende vejanlæg, med alle de uønskede konsekvenser som skarpe sving, alt for lav kapacitet, lyskryds med trykknapper, for korte grønne faser i den forkerte takt (fordi de selvfølgelig er tilpasset bilernes hastihed), forprogrammerede konflikter med buspassagerer og højresvingende bilister osv. Dem der nogensinde har undet sig selv at tage en cykeltur i en hvilken som helst hollandsk provinsby, ved hvad jeg taler om: Her er cyklen på en helt anden måde tænkt ind i trafikken som helhed. Det hele virker til at give mening, det fungerer bare uden at man behøver at tænke over det. Men det er jo ikke kommet over nat. Hollænderne begyndte allerede at tænke om i 80erne, så de har et kæmpestort forspring. At overhale dem indtil 2030 er derfor en kæmpe ambition. Men uden ambitioner opnår man jo som bekendt ikke noget.