C-ITS-system kan tvinge hybridbiler over på el
De fuldautomatiserede køretøjer uden rat og med en chaiselong i stedet for førersæde kan meget vel være fremtiden, men det bliver formentlig først engang, når dette års nyudklækkede studenter har nået pensionsalderen.
Allerede nu er teknologien dog på plads til, at nogle personbiler kan træffe store beslutninger, uden at chaufføren blander sig.
I Norden samarbejder vejmyndighederne med bilproducenter som Volvo om at kunne dele bilens informationer om vej- og vejrforhold, hvis bilens udstyr f.eks. fornemmer glatføre, eller hvis den foretager en katastrofeopbremsning.
Bilerne kan dog også med samme teknologi, de såkaldte C-ITS-systemer, stoppe motoren for rødt, hvis vejmyndigheden har givet besked, og hybridbiler kan sågar tvinges til at slukke forbrændingsmotoren og kun køre på el.
Teknologien, som er noget nær produktionsklar, bliver demonstreret på dette års ITS-kongres under navnet NordicWay2, som de statslige nordiske vejmyndigheder er ansvarlige for.
Og mulighederne er mange, siger Ørjan Tveit fra Statens Vegvesen.
»Det åbner for, at vi kan håndhæve færdselsloven f.eks. med hensyn til fartregulering, indkørselsforbud, eller hvad som helst man som chauffør i dag selv skal rette sig efter via skiltning,« forklarer han.
MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger. Få tilsendt tilbud
