Bus Rapid Transit viser nye veje til det danske offentlige transportsystem

Nogle danske jernbaner bør erstattes med BRT-systemer, som er billigere, hurtigere at etablere, kan køre på el, og som gnidningsløst kan integreres med den eksisterende vej-infrastruktur. Det mener Carl-Ove Thor, som er forfatter til dagens synspunkt.
Enkelt forklaret er BRT-systemet bygget op omkring to faktorer; et busbaseret kollektivt transportsystem og egne vejbaner. Typisk anvendes lange ledbusser på 18 eller 25 meter. De længste er med tre led og har plads til omkring 100 personer. Som udgangspunkt skal de køre på deres egne vejbaner, hvor det også er muligt, at almindelige busser kører. Men der behøver ikke at være særlige busbaner overalt.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.