Yara Birkeland skal være mere end et skibsprojekt.
Yara Birkeland skal være mere end et skibsprojekt.

Foto : Yara

Bruger erfaringer fra autonome skibe til at sælge logistik-teknologi

Yara opretter et nyt selskab, som skal sælge de autonome logistikløsninger, som virksomheden har udviklet gennem arbejdet med det autonome skib Yara Birkeland.
​​​​​​Den enorme interesse for det autonome og elektriske containerskib Yara Birkeland har givet ejervirksomheden Yara blod på tanden. Over et år før skibet tager hul på de første testsejladser mellem Herøya ved Porsgrunn og containerterminalerne ved Brevik og Larvik, går Yara et skridt videre og etablerer selskabet Yara Birkeland A/S.  
starLog ind eller prøv 3 ugers gratis prøveabonnement for at læse videre

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Yara Birkeland A/S

Selskabets formål er udvikling af digitale transportløsninger og investeringer i virksomheder med bæredygtige driftsmodeller.

Der ligger kontorer i Porsgrunn og Oslo

Selskabet bygger på viden fra MV Yara Birkeland-projektet

Samarbejdspartnere:

  • Kongsberg Maritime (autonome skibsløsninger)

  • Kalmar (autonome kranløsninger)

MV Yara Birkeland:

Verdens første autonome og batteridrevne containerskib

  • Kapacitet: 120 TEU

  • Lastes og losses med autonome, elektriske kraner

  • Længde: 80 meter

  • Bredde: 15 meter

  • Værft: Vard Brevik

  • Levering: Februar 2020

Skibet skal erstatte 40.000 vogntogsture årligt på vejruten mellem Herøy-Brevik-Larvik.  

Navnevalg:

Yara Birkeland er opkaldt efter en af Hydros grundlæggere: fysikeren Kristian Birkeland (1867-1917)

Autonomiprojektet blev lanceret i april 2017, 150 år efter at Kristian Birkeland blev født.