Ruter har 17 busser fra Volvo, som bruker kobolt i sine batterier.
Ruter har 17 busser fra Volvo, som bruker kobolt i sine batterier.

Foto : Krister Sørbø/ RedInk

Børn kan have gravet råvarerne frem til norske elbusser

Det norske trafikselskab Ruter har analyseret værdikæden for sine busbatterier, men kan hverken be- eller afkræfte, om der har været brugt børnearbejde til udvinding af kobolt til batterierne. Alligevel vil selskabet ikke boykotte kobolt-busserne.
Det norske trafikselskab Ruter er i færd med at udskifte dieselbusserne med batteribusser. Målet er at gøre kollektivtrafikken udslipsfri inden 2028. 115 busser, svarende til omkring 10 procent af busparken, er allerede elektriske. Men elektrificeringen er ikke uden omstridte bieffekter.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Nikkel, grafit, mangan og lithium

Foruden kobolt medtager analysen også råstofferne nikkel, grafit, mangan og lithium.

  • Risikoen ved udvinding af nikkel vurderes som høj, særligt med tanke på potentielle konsekvenser for miljøet.

  • For de tre sidstnævnte råvarer vurderes risikoen som middel.

  • Risiko for korruption forekommer ved udvinding af alle råvarerne. Det hænger sammen med, at Transparency International mener, at flere af udvindingslandene har store problemer med korruption.