Baneekspert: Man kan ikke sammenligne letbane og ‘superbusserne’ BRT

31. august 2021 kl. 14:231
letbane
Samfundsøkonomisk har letbaner som her i Aarhus det svært, men den skinnebårne bytransport har positiv indvirkning på byområders udvikling, mener rådgiver. Illustration: Wikipedia.
Det 21. århundredes svar på sporvognen er mere end blot en transportløsning, mener banekonsulent.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Du finder næppe en samfundsøkonomisk beregning, hvor et letbaneprojekt vinder over en såkaldt Bus Rapid Transit-løsning (BRT) – toglignende ‘superbusser’, der kører i egen vejbane men uden skinner.

Og du skal heller ikke søge længe, før du finder artikler, hvor transportøkonomer som Mogens Fosge­rau om hovedstadens Ring 3-letbane udtaler, at det er »en exceptionelt dårlig investering«, eller om Odense Kommunes planer om endnu en letbane siger, at »kommunen må svømme i penge, hvis politikerne vælger at kaste midler efter et projekt med så lav en intern rente«.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til MobilityTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
1. september 2021 kl. 09:15

Skinner i sig selv får ikke byudvikling til at blomstre. Det gør byplanlægningen. Det er i min optik et dogme at det kun er en station for skinnebåret mobilitet, der kan kan fremme byudvikling. Hvis byen beslutter at der kan være højere byggeprocent om en højklasset BRT station så sker udviklingen der.

En andet overset faktor er at en letbane I modsætning til en gammeldags sporvogn eller BRT/bus deler byen og gaden i to.