Autobranchen: Den næste finanslov er en lakmustest på klimaløfterne

Transportsektorens bidrag til at reducere CO2-udledningerne er afgørende for at nå målet om 70 procent reduktion. Det skal afspejle sig i den kommende finanslov, mener dagens synspunktskribent.
Brødtekst

Nu er det nu. Regeringens forslag til finanslov bliver præsenteret inden for få uger, og dermed skal valgkampens store ord om klimakampen lakmus-testes for første gang. Vil der blive gået seriøst og konkret til målsætningen om en 70 procent reduktion af drivhusgasser – eller vil klimamålene blive overhalet af andre dagsordener, sådan som vi før har set det? 

I AutoBranchen Danmark holder vi vejret i spænding. Hvis de 70 procent skal nås, er det afgørende, at transportsektoren – og ikke mindst bilindustrien – bidrager. Det kræver rammevilkår, der understøtter vores mulighed for rent faktisk at gøre det, og derfor er det så afgørende, at det kommende forslag til en finanslov sætter tal på de gode intentioner. 

Flere socialdemokratiske politikere har allerede slået fast, at transportsektorens bidrag til CO2-reduktion ligger dem på sinde. De socialdemokratiske borgmestre fra landets fire største byer har stillet forslag om at forhindre gamle dieselbiler i at køre ind i deres byer, og forleden rejste klimaminister Dan Jørgensen til Bruxelles med et forbud mod salg af benzin- og dieselbiler i tasken. 

Vores store håb er, at 2020-finansloven vil levere forslag, som kommer til at gøre en forskel nu og her. Når debatten handler om transport og ikke mindst elbiler, bliver der ofte talt om 2025 eller 2030. Men vi har brug for, at der også sker noget lige om lidt. Det er både i klimaets og virksomhedernes interesse. Vores medlemmer – bilforhandlere og værksteder – har brug for, at der bliver skabt faste rammer om udviklingen på elbilområdet. Det handler blandt andet om, at der ikke må være tvivl om niveauet for afgifter. Al snak om nye afgifter, reducerede afgifter eller forhøjede afgifter bidrager til at bremse udviklingen. Hvis der er politisk usikkerhed, tøver kunderne med at skrotte den fossile bil til fordel for el.

Forlængelse af afgiftsfritagelse 

Vores forventninger til regeringen er derfor helt klare: Afgifterne på elbiler skal holdes nede. Der skal laves en klar plan for at sikre flere ladestandere, og så skal der indføres en grøn firmabil-skat. 

Afgiftsfritagelsen for elbiler, der koster mindre end 400.000 DKK, udløber til nytår. Den skal forlænges. En tredjedel af den danske CO2-udledning kommer fra privatbilismen. Svaret på den udfordring er elbiler, men lige nu bevæger salget sig stadig med sneglefart: I dag kører omkring 12.000 af de 2,6 millioner biler på de danske veje på ren el. Det skyldes blandt andet usikkerhed om afgifterne. Elbiler er stadig dyrere end fossilbiler, så hvis afgiftsfritagelsen ikke fortsætter, er det svært at forestille sig, at tempoet i elbilsalget vil stige. 

Også afgiftsrefusionen på processtrøm for elbiler udløber og bør forlænges. Det er den afgiftsrefusion, som sikrer, at elbilejere får refunderet elafgiften gennem deres ladeoperatør. Ifølge beregninger fra FDM er den refunderede elafgift tungen på vægtskålen, der i dag gør elbilen til den billigste type bil i drivmiddel. Hvis ordningen ikke forlænges, vil hybridbilen blive billigst i brændstof, mens elbilen vil koste cirka det samme i drivmiddel som en dieselbil.

Flere ladestandere 

Der er også behov for opsætning af flere ladestandere på centrale placeringer i Danmark. En pulje til dette formål vil være med til at mindske bekymringerne for de elbilejere, hvis biler har en kort rækkevidde. Tilsvarende kan puljen eller en ny udgave af boligjobordningen give tilskud til opsætning af ladestandere på de private matrikler.

Mange af de nyere (og dyrere) biler på de danske landeveje er firmabiler. De biler beskattes efter et særskilt regelsæt, der traditionelt ikke favoriserer de grønne biler. Det er et problem. Ikke kun, fordi vi gerne vil have firmabilerne til at være grønne, men fordi firmabilerne oftest videresælges eller leases inden for en kort periode. Dermed kunne de blive en del af det marked for brugte elbiler, der lige nu er alt for lille. Win-win og en lavthængende frugt, der kan plukkes uden nye og besværlige investeringer. 

Hvis regeringen skal nå sit mål, og hvis vi skal undgå en grøn hestekur sidst i 2020’erne, er det bydende nødvendigt, at initiativer som disse bliver en del af regeringens første finanslov. Til gengæld lover vi, at branchen vil kvittere ved at levere på salget af elbiler.

Undersøgelse blandt bilforhandlere

AutoBranchen Danmark har spurgt bilforhandlerne, hvad der skal til for at accelerere salget af elbiler. Meldingerne var klare: lavere priser, øget rækkevidde, flere ladestandere og kortere ladetid.

80 procent af de adspurgte bilforhandlere fortæller, at elbilkunder stiller flere spørgsmål end andre kunder. Især bekymringen om bilafgifterne fylder.

49 procent af de adspurgte forhandlere i undersøgelsen fortæller, at forbrugerne er interesserede i elbiler, fordi de gerne vil køre i en miljøvenlig bil og være en del af den grønne omstilling. Omvendt går en del bekymring på den infrastruktur, som skal være på plads, før en grøn omlægning af transportområdet for alvor tager fart.

33 procent af værkstederne reparer elbiler. Modstanden mod at blive klar til elbilreparationer handler om usikkerheden om de politiske rammevilkår – afgifterne.