Antallet af trafikdræbte daler: Men vi har stadig en udfordring med cyklisterne

Uheld, trafikuheld
Illustration: AT Studio/Bigstock.
Selvom der bliver dræbt væsentlig færre trafikanter i Europa, viser tal fra EU-kommissionen, at der stadig er en opgave med at sikre de sårbare trafikanter - ikke mindst herhjemme.
Tendens24. november 2021 kl. 05:59
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Danmark er inde i en positiv udvikling, hvad angår trafiksikkerhed. Men blandt lutter grønne tal, der viser en positiv udvikling, lyser ét tal blodrødt op i en ny EU-landerapport om færdselssikkerheden i Danmark.

Rapporten fra European Road Safety Observatory er én blandt 30 gennemgange af trafiksikkerheden i medlemslandene samt Island, Norge og Schweiz, hvor der er mulighed for at sætte fokus på de nationale udfordringer.

Og selvom Danmark ifølge rapporten ligger lunt i svinget, som nummer 5 på listen over de 27 EU-lande med færreste trafikdræbte pr. millioner indbyggere, er der stadig en udfordring med cyklisterne. 

Antallet af dræbte cyklister i Danmark har ikke fulgt den samme nedadgående tendens. Tværtimod viser rapporten fra EU, at der er tale om en stigning på 12 procent i antal dræbte cyklister i perioden 2017-2019 sammenlignet med perioden 2010-2012.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
24. november 2021 kl. 21:21

jeg oplever ofte cyklistfarlige løsninger. Fx er der msnge steder lavet rundkørsler for at forbedre trafikafviklingen, men de er fsrlige for cyklister. Et andet, ofte set problem, er indsnævringer og chikaner, hvor cyklisterne ledes ud på vejbanen eller ind på en smal, oftest dårlig vedligeholdt sti på indersiden af chikanen. Når bilerne viger for hinanden ved chikaner kommer cyklerne ofte i klemme på indersiden af bilen.
Mange steder anlægges korte, dobbeltrettede cykelstier i den ene side - ofte i forbindelse med skoleveje. Kommer man her som gennemkørende cyklist bliver man nødt til at krydse vejen 2 gange.

1
24. november 2021 kl. 07:30

Chancen for at en blød trafikant overlever et sammenstød med en bil er fuldstændig afhængig af hastigheden. En nedsættelse af hastighed til 30 km i byer med 20 km hvor der er mix trafik med cyklister er den hurtigste måde at redde menneskeliv. Samtidig reduceres støj fra biltrafikken. Spørgsmålet er hvad er vigtigst. Høj hastighed for biler eller sikker trafik for alle?