Antallet af trafikdræbte daler: Men vi har stadig en udfordring med cyklisterne

24. november 2021 kl. 05:592
Uheld, trafikuheld
Illustration: AT Studio/Bigstock.
Selvom der bliver dræbt væsentlig færre trafikanter i Europa, viser tal fra EU-kommissionen, at der stadig er en opgave med at sikre de sårbare trafikanter - ikke mindst herhjemme.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Danmark er inde i en positiv udvikling, hvad angår trafiksikkerhed. Men blandt lutter grønne tal, der viser en positiv udvikling, lyser ét tal blodrødt op i en ny EU-landerapport om færdselssikkerheden i Danmark.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til MobilityTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
24. november 2021 kl. 21:21

jeg oplever ofte cyklistfarlige løsninger. Fx er der msnge steder lavet rundkørsler for at forbedre trafikafviklingen, men de er fsrlige for cyklister. Et andet, ofte set problem, er indsnævringer og chikaner, hvor cyklisterne ledes ud på vejbanen eller ind på en smal, oftest dårlig vedligeholdt sti på indersiden af chikanen. Når bilerne viger for hinanden ved chikaner kommer cyklerne ofte i klemme på indersiden af bilen.
Mange steder anlægges korte, dobbeltrettede cykelstier i den ene side - ofte i forbindelse med skoleveje. Kommer man her som gennemkørende cyklist bliver man nødt til at krydse vejen 2 gange.

1
24. november 2021 kl. 07:30

Chancen for at en blød trafikant overlever et sammenstød med en bil er fuldstændig afhængig af hastigheden. En nedsættelse af hastighed til 30 km i byer med 20 km hvor der er mix trafik med cyklister er den hurtigste måde at redde menneskeliv. Samtidig reduceres støj fra biltrafikken. Spørgsmålet er hvad er vigtigst. Høj hastighed for biler eller sikker trafik for alle?