Analyse: General Motors vil ind i elbilkapløbet - men måske er det for sent

Analyse: General Motors vil ind i elbilkapløbet - men måske er det for sent
Illustration: GMC. Se større version
Et helt nyt innovationscenter og mere end 30 mia. kroner investeret i udvikling af ny batteriteknologi, skal bringe General Motors tilbage på tronen som en af verdens største bilproducenter. Men måske er det allerede for sent.
25. oktober kl. 05:48
errorÆldre end 30 dage

Batterier skal drive fremtidens biler og derfor har General Motors (GM) besluttet at opbygge et nyt innovationscenter, som skal sikre, at virksomheden får udviklet den bedste teknologi, som derefter kan flyttes over i nye produktionsvirksomheder på det amerikanske kontinent.

Men spørgsmålet er, om det er for lidt og for sent?

Det nye center skal naturligvis ligge i Warren lidt nord for Detroit-centrum og dermed langt fra Silicon Valley og alle de smarte techvirksomheder.

Dermed sender GM også et signal om, at den traditionelle amerikanske bilindustri på ingen måde har overgivet sig til fremadstormende virksomheder som Tesla, Rivian, Lucid Motors, Fisker og Faraday Future.

I 2009 så det sort ud

Det så ellers sort ud for GM og i 2009 kunne det have været endegyldigt forbi: General Motors stod på kanten af en konkurs og var endegyldigt blevet skubbet ned fra tronen som verdens største bilproducent af Toyota. Men med en enorm krisepakke fra den amerikanske regering - over 300 mia. kroner - blev GM reddet.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Du har ikke tilladelse til at deltage i debatten. Kontakt support@ing.dk hvis du mener at dette er en fejl.
Forsiden