AAU-professor: Håbløst forældet at nye bilradioer skal have DAB

Foto : pdsci/Bigstock

AAU-professor: Håbløst forældet at nye bilradioer skal have DAB

Alle indbyggede bilradioer skal kunne modtage DAB-radio, hvis de er fremstillet efter 21. december i år. Men det er en helt forældet tankegang, lyder det fra en af de danske eksperter, der anbefalede introduktionen af DAB for 20 år siden.
Af uvisse årsager har både danske og europæiske lovgivere et særligt godt øje til Digital Audio Broadcasting (DAB), bedre kendt som DAB-radio. For mens forbrugerne i stigende grad lytter til radio via podcasts over internettet, så fortsætter politikerne med at satse på DAB-radio.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Prøv MobilityTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her
Derfor fik vi DAB og DAB+

De første ti DAB-kanaler gik i luften i 2001 efter en årrække med forsøgskanaler. Branchen, herunder elektronikforhandlere og radio­udbydere, har siden da slået på flere fordele ved digital radio.

Kapacitet: Det altoverskyggende argument for DAB og DAB+ er, at der er plads til flere kanaler. Som opsætningen ser ud i dag, er der kapacitet til 18 landsdækkende kanaler, mens man tidligere måtte nøjes med fem landsdækkende FM-kanaler.

Driftssikkerhed: DAB er ligesom FM en robust teknologi, der har sin egen infrastruktur og derfor fortsat er let at sikre mod udfald i tilfælde af strømafbrydelser, cyberangreb og lignende.

Digitale tjenester: DAB-standarden giver mulighed for andre typer tjenester end blot radio. Det gælder f.eks. nyheds-, vejr- og redningstjenester. Den type teknologier er dog ikke blevet indfaset i Danmark.

Lydkvalitet: DAB-standarden giver mulighed for bedre lydkvalitet end FM. Med et digitalt signal risikerer man ikke ‘skratten’, som det er tilfældet på FM. Imidlertid afhænger kvaliteten fuldstændig af den bitrate, man vælger at sende med.

Dækning: DAB kræver flere sendemaster, men kan teoretisk set have samme dækning som FM. Indtil videre klager brugere imidlertid stadig over dårlige modtageforhold på DAB+. Det skyldes blandt andet, at DAB-signalerne dæmpes mere af bygninger, og at et dårligt digitalt signal giver stilhed, mens et dårligt FM-signal giver støj.

Sagen kort: DAB eller ej

Alle nye biler, der sælges efter 21. december i år, skal have en DAB-radio installeret. Det er bestemt af et nyt EU-direktiv.

Professor Knud Erik Skouby fra Aalborg Universitet var selv med til at anbefale introduktionen af DAB, men kalder det i dag for en forældet teknologi.