Aarhus vil undgå at plastre byen til med ladestandere: Nye lynladere skal fungere som tankstationer

Aarhus vil undgå at plastre byen til med ladestandere: Nye lynladere skal fungere som tankstationer
Illustration: Christian Grunert Rantorp. Se større version
Med midler fra kommunens klimafond vil Aarhus Kommune teste, om lynladere kan være med til at sikre den nødvendige ladeinfrastruktur for elbiler i midtbyen.
19. august 2020 kl. 05:40
errorÆldre end 30 dage

Hvis aarhusianere skal køre i elbil, og det har Aarhus Kommune et erklæret mål om, at de skal, er der brug for at sikre den nødvendige infrastruktur. 

Men for at undgå at “plastre” byen til med ladestandere, som kommunens klimachef Henrik D. H. Müller formulerer det, lufter kommunen nu tanken om at etablere en slags centrale “tankstationer” for elbiler, hvor beboere uden egen parkeringsplads kan køre hen for at lade bilen op. 

Mandag behandlede Magistraten i Aarhus Kommune et forslag om at ansøge Aarhus Kommunes Klimafond om op til 5 millioner kroner til en task force, der som demoprojekt skal etablere ladestandere til elbiler og udarbejde planer for såkaldte fossilfrie tankstationer i Aarhus.

Projektet vil komme til at foregå i partnerskab med private virksomheder, lyder det i indstillingen. 

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Du har ikke tilladelse til at deltage i debatten. Kontakt support@ing.dk hvis du mener at dette er en fejl.
#1
Jens Kjellerup
19. august 2020 kl. 18:15

Undskyld Aarhus Kommune, men man bliver lidt træt. Jeg har flere gange være i Aarhus med min elbil og har hver gang måtte konstatere at alle pladser ved ladestandere var eaoptgr af fossilbiler. Alene det at I som kommune ikke sørger for at reservere disse pladser til elbiler siger meget om forståelsen.

Denne mangel på forståelse for elbils behov fortsætter i ovenstående forslag om at kopiere fossilbil tænkningen over i ne elbil verden i form af "tankstationer"

Fordelen ved elbilen er at den kan være optanket hver morgen og at det sker mens bilen alligevel er i brug. Det er derfor destinationsladning er smart.

Forsiden