Lokale og besøgende i Aarhus kan bruge Donkey Republics app til at finde og leje cyklerne flere steder i byen. Cyklerne kan låses op med app’en, som forbinder til cyklens lås via Bluetooth.
Lokale og besøgende i Aarhus kan bruge Donkey Republics app til at finde og leje cyklerne flere steder i byen. Cyklerne kan låses op med app’en, som forbinder til cyklens lås via Bluetooth.

Foto : Gilmanshin/Bigstock

Aarhus har fået nye bycykler: Selskab har høje forventninger til 2019

Udlejningscyklerne fra Donkey Republic mangler stadig en tilladelse i København, men i Aarhus testes de som byens nye bycykler. Og selskabet er trods dalende brugertal tilfreds med den start, cyklerne har fået i det østjyske.
Brødtekst

500 orange by- og pendlercykler fra selskabet Donkey Republic har siden midten af juni været at finde i det aarhusianske gadebillede.

Aarhus Kommune har nemlig indgået en aftale med Donkey Republic om at levere cyklerne, der skal testes som afløser for de blåfarvede bycykler fra 2004. Planen er, at de blå cykler fortsat skal være tilgængelige resten af året, mens de nye cykler testes.

Hvis de 500 nye cykler forbliver en succes, er det planen, at cirka 2.000 nye by- og pendlercykler skal erstatte kommunens nuværende bycykler fra 2020, oplyser Aarhus Kommune.

Og når man ser på, hvordan cyklerne fra Donkey Republic er blevet brugt i 2018, er der tale om en god start for selskabet, siger Caroline Steiner, som er Communications Manager hos Donkey Republic, til MobilityTech.

»Vores mål er, at cyklerne bliver brugt to gange i døgnet - i gennemsnit, over hele året. Hertil skal det også siges, at brugen af cykler stiger gradvist år for år, efter at vi har lanceret i en by. Taget i betragtning, at vi lancerede i midten af året i Aarhus og stadig opnåede gode tal for 2018, har vi høje forventninger til 2019,« siger Caroline Steiner.

Faldende brugertal bekymrer ikke

Helt tilbage i august lød den foreløbige konklusion fra kommunen, at aarhusianerne og byens gæster havde taget de orange cykler til sig, og at brugerne vurderede cyklernes funktionalitet til 4,4 ud af 5 mulige.

Det viste sig dengang, at brugen af de nye cykler havde været støt stigende siden juni og var oppe på et gennemsnit på tre ture om dagen pr. cykel i midten af august.

Årsagen til det høje tal formodes blandt andet at være VM i Sejlsport, der blev afviklet i byen.

Ifølge Donkey Republic bliver selskabets cykler generelt brugt mindre i efterårsmånederne og i vintermånederne, og Aarhus er ingen undtagelse.

I juli og august blev cyklerne brugt knap to gange om dagen i gennemsnit, lidt under i juli og lidt over i august. I de efterfølgende måneder er tallet for september knap en gang om dagen i gennemsnit og en halv gang om dagen fra oktober.

Da det nye bycykelkoncept blev lanceret, lagde man fra kommunens side vægt på, at der blev holdt snor i cyklerne. Cyklerne er således spredt ud over hundredvis af såkaldte 'hubs', hvor der må parkeres 4-6 cykler.

Et 'hub' er en specifik GPS-lokation, hvor der er tildelt et bestemt antal cykler. Når man lejer cyklerne, skal lejen afsluttes igen ved et godkendt hub, og på den måde sikrer kommunen sig, at cyklerne ikke kommer til at flyde over hele byen.

Flest korte ture

Donkey Republic har på nuværende tidspunkt 476 cykler i Aarhus, og på månedlig basis er cyklerne samlet set blevet brugt til cirka 16.000 ture i juli, 24.000 i august, 7.400 i september og 5.700 ture i oktober.

5.700 ture blev det også til i november, mens tallet var nede på 3.400 ture i december og igen 3.400 ture i januar til og med 28. januar.

Knap halvdelen af turene er på under en halv time, oplyser Caroline Steiner, mens cirka en fjerdedel er på 12 timer. Resten fordeler sig mellem 2 timer, 6 timer, 24 timer og op til 3 dage.

»Det indikerer, at de fleste af turene er relativt korte, og at mange af turene er i forbindelse med anden transport. Vi dækker et forholdsvis stort område af Aarhus og når også ud til yderområder, fordi vi gerne vil gøre det så let som muligt at kombinere en tur til midtbyen med letbanen med en cykeltur til letbanestationen,« siger Caroline Steiner.

86 procent er lokale brugere

Selskabet kan også se en positiv tendens i forhold til de tilbagevendende brugere. Kurven for såkaldt 'returning riders' er næsten lineært opadgående fra to procent i juni ved lanceringen til 65 procent i januar 2019.

Grunden til, at tallet ikke er nul procent fra lanceringen, er, at nogle brugere allerede har stiftet bekendtskab med den orange cykel i en anden by, inden tjenesten blev lanceret i Aarhus.

Den samme udvikling gør sig også gældende i andelen af lokale brugere, som er en af de højeste i nogle af de byer, Donkey Republic opererer i. I Aarhus er cirka 86 procent af brugerne lokale, hvilket ifølge Caroline Steiner er at betragte som "en relativ høj andel".

Mens Donkey Republic altså kandiderer til at blive de nye bycykler i Aarhus, ser de samtidig ud til at få konkurrence fra de elektroniske løbehjul, der blev gjort lovlige tidligere på måneden.

Aarhus Kommune er foreløbig sparsom med oplysninger, men skriver i en pressemeddelelse, at man er »i dialog med med en række udbydere om at lave en deleløbehjulsordning, hvor løbehjulene, som man også kender det fra bycyklerne, placeres tæt på trafikale knudepunkter og let kan kombineres med eksempelvis bil eller offentlig transport«.

Fakta om Donkey Republic

Cyklerne fra Donkey Republic kan lejes for 12,50 kroner for 30 minutter eller 85 kroner for 12 timer. Man kan yderligere vælge at købe et abonnement til 149 kroner pr. måned, hvilket giver ubegrænset gratis adgang til alle selskabets cykler i blandt andet København og andre europæiske byer.

I København har Donkey Republic i årevis opereret i byen uden at have en tilladelse fra kommunen. Status i denne sag er endnu uafklaret.