7,5+ millioner tomme sæder køres rundt i Danmark – uudnyttet transportpotentiale?

Lovgivning og uattraktive betalingsmodeller bremser for, at samkørsel giver økonomisk mening for chaufføren. Det er problematisk, da der er både samfundsøkonomiske gevinster og reduceret CO2-udledning at vinde ved mere samkørsel, mener forfatteren til dagens Synspunkt.
Vi kender det fra trafikken til og fra arbejde: Bil efter bil kører forbi med tomme passagersæder.  Argumenter for at bruge bilen til arbejde er dels, at man har en, dels at der er for langt at cykle, eller at offentlig transport ikke er tilgængelig eller ikke kan konkurrere i tid.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Nævnte firmaer

Samkørsel er skattefrit

Ved samkørsel forstås, at to eller flere personer, der skal samme vej, kører i den enes bil og deler transportudgifterne. Der er f.eks. tale om samkørsel, hvis en kollega kører med dig til arbejdspladsen.

Det har hverken indflydelse på dit eller din medpassagers kørselsfradrag, at I kører sammen.

Hvis du modtager betaling i forbindelse med samkørsel, er det skattefrit, så længe betalingen ikke overstiger medpassagerens andel af de samlede omkostninger, der er forbundet med kørslen. Hvis du ved samkørsel tjener mere end omkostningerne ved kørslen, er indtægten skattepligtig.

Kilde: Skat