Vi har alt for mange biler, og vi bruger dem dårligt

Politikerne må indse, at der er behov for færre biler og regne på, hvordan deling af biler kan bidrage til at realisere CO2-reduktionerne. Sådan skriver Matias Møl Dalsgaard, direktør i GoMore.
Brødtekst

2,7 millioner bliver til 3,4 millioner inden 2030. 

Normalt ville knap 30 procents vækst være en flot udvikling. Men når enheden er personbiler, burde varslingssirenerne hyle hver dag for ørerne af politikere, journalister og alle, der tager klimaudfordringerne alvorligt.

Lige nu forventer vi altså yderligere 700.000 biler på vejene i løbet af 9 år i et land med kun 5,7 mio. indbyggere, hvor vi ellers gerne bryster os af prædikatet som grøn foregangsnation.

Men hidtil er snakken om grøn omstilling af vejtransporten druknet i de forudsigelige diskussioner. Hvor mange grønne biler skal vi have i 2030? Hvad med ladenetværket? Og hvad er en grøn bil egentlig? 

Diskussioner der selvfølgelig langt fra er ligegyldige, men som gør debatten ensporet og afsporet, så vi glemmer det langt større problem. Vi har alt for mange biler, og vi bruger dem dårligt.  

Elbilen er en del af ligningen, men ikke facit

Hver eneste dansker udleder ca. 17 ton CO2 hvert år. Altså, den akkumulerede udledning af vores personlige forbrug på mad, bolig, strøm, transport mv. På verdensplan er gennemsnittet ca. 8 ton CO2 pr. år. 

Til sammenligning udleder produktionen af en enkelt elbil ca. 19 ton CO2

Alene i 2020 blev 200.000 nye biler indregistreret herhjemme. Hvis der fremover indregistreres 200.000 elbiler årligt, vil det svare til 3,8 millioner ton CO2 alene fra bilproduktionen. Eller knap 10 procent af Danmarks samlede CO2-udledning i 2020.

Det er en alt for stor CO2-post til biler, der i gennemsnit holder stille mere end 23 timer i døgnet.

Fremtiden for mobilitet er i høj grad elektrisk, omstillingen til elbiler er nødvendig, og der skal skyndes på den. Men et sted i ligningen har vi glemt, at det facit vi leder efter, ikke blot er at få så mange elbiler på vejene som muligt. 

Vi skal få mere ud af mindre

I stedet skal vi skabe de størst mulige CO2-besparelser, mens vi går mindst muligt på kompromis med vores mobilitet. Vi skal altså bruge vores biler bedre – og det kan vi gøre ved at deles om dem. 

63.000 gange bookede danskerne en lejebil på GoMore i 2020, og 2021-niveauet ligger indtil videre knap 70 procent over sidste år. Samtidig er der fuld fart på udrulningen af nøglefri deleteknologi i private lejebiler, så det bliver lettere for alle at prioritere at dele bil.  

Allerede i dag kunne vi halvere antallet af biler i de største danske byer. Men det kræver, at politikere indser og italesætter behovet for færre biler – og faktisk regner på, hvordan deling af biler kan bidrage til at realisere CO2-reduktionerne.  

Kræver ministerielt mandat at få færre biler

Snart barsler Københavns og Aarhus Kommune med nye delebilsstrategier, der skal hjælpe til at udfolde det store potentiale. Det er en god start. 

Men Klimaministeriet, Boligministeriet og Indenrigs- og Boligministeriet skylder snart at starte en landsdækkende samtale om, hvordan vi kan sikre færre biler. 

Det ville ikke kun fungere som et vigtigt første skridt i udviklingen af en bæredygtig mobilitetsplan og et nødvendigt mandat til andre kommuner om at tage problemet alvorligt. Det ville også være en utvetydig opfordring til erhvervsliv, boligforeninger og borgere om, at biler skal deles eller droppes, hvis det skal kunne betale sig for planeten. 

Og hvis ikke ministerierne selv starter samtalen, må medierne snart spørge efter svar på, hvordan vi får færre biler i byerne.