Venstre beder minister redegøre for anlægspriser på himmelflugt ved Ringsted

Foto : Banedanmark

Venstre beder minister redegøre for anlægspriser på himmelflugt ved Ringsted

Transportminister Benny Engelbrecht (S) bedes nu redegøre for den voldsomme fordyrelse af udfletningsløsninger ved Ringsted.
Som vi her på MobilityTech afdækkede tilbage i april, har Banedanmarks anslåede anlægspris for henholdsvis den mulige østlige o
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Prøv MobilityTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her
Hastigheds- og kapacitetsopgradering ved Ringsted

Med indvielsen af den nye København-Ringsted-bane over Køge i 2019 er Ringsted Station blevet et stort trafikknudepunkt, da den nye bane her mødes med den gamle bane fra Roskilde. Og med den forestående åbning af Femern Bælt-forbindelsen bliver det endnu mere komplekst med ikke blot flere passagertog, men også et øget antal godstog, som skal mellem Tyskland og Sverige via Ringsted.

Derfor ser Banedanmark og politikerne nu på mulige løsningsforslag til, hvordan man gør det muligt at fremtidssikre banenettet i og omkring Ringsted. To forslag, der har været på bordet er henholdsvis den østlige og vestlige udfletning, som omtales i denne artikel. 

Du kan læse mere om de fem forslag, der blev præsenteret i januar her. Ved indgangen til maj er det dog fortsat kun to forslag, der ser ud til at være i spil, idet regeringen med sit infrastrukturudspil frem mod 2035 kun har ytret ønske om nærmere VVM-undersøgelse af en østlig udfletning og en kort sydlig omfartsbane.