Transportforsker: Effekten af skærpede miljøzoner er næppe målbar

Foto : Morten Madsen

Transportforsker: Effekten af skærpede miljøzoner er næppe målbar

En ny aftale mellem regeringen og dens støttepartier om »grønnere byer« giver kommunerne mulighed for at skærpe deres miljøzoner, så de også gælder for dieselpersonbiler uden partikelfilter. Næstformand i Klimarådet Niels Buus Kristensen tvivler dog på, at et forbud overhovedet vil have en mærkbar effekt.
Det lyder bedre, end det er, når regeringen, SF, Radikale Venstre og Enhedslisten vil give de største bykommuner mulighed for at skærpe de nuværende miljøzoner med strengere krav til gamle dieselhakkere uden partikelfiltre. Tiltaget er nemlig ikke noget, der for alvor gavner luftforureningen. Sådan siger Niels Buus Kristensen, der er forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt i Oslo og næstformand i Klimarådet.
Få fuld adgang til MobilityTech?
MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.
Prøv MobilityTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her