Støjdæmpende asfalt larmede for meget. Nu får flere husejere erstatning og støtte

Foto : Vejdirektoratet / Rambøll

Støjdæmpende asfalt larmede for meget. Nu får flere husejere erstatning og støtte

Flere husejere langs Silkeborgmotorvejen får nu erstatning og tilbud om tilskud til facadeisolering, fordi den støjdæmpende asfalt på strækningen fungerer dårligere end forventet. Mange flere sager kan være på vej.
Den støjdæmpende asfalt, der er brugt på Silkeborgmotorvejen har vist sig at være både dårligere og mindre holdbar end ventet. Derfor er 48 sager om erstatning blevet genoptaget, og nu er resultatet klar: Syv husejere, der havde søgt om - men fået afvist - erstatning, har nu fået det, og otte husejere, der allerede havde fået erstatning, får erstatningen forhøjet.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Prøv MobilityTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her

Nævnte firmaer

Fakta: Støjdæmpende asfalt 

Siden 2009 har Vejdirektoratet udlagt omkring 530 km støjdæmpende asfalt af den type, der kaldes SMA 8 SRS. 

Forventningen var, at den dæmpede støjen med 2,4 dB ift. den traditionelle asfalt, og at den kunne holde i 12 år. Den støjdæmpende effekt aftager med tiden, så de 2,4 dB var et gennemsnit for den 12-årige levetid.

I 2019 erkendte Vejdirektoratet, at både støjdæmpningen og levetiden var ringere end forventet. 

Så nu regner Vejdirektoratet med en effekt på 1,3 dB i gennemsnit over belægningens levetid.