Socialdemokrater i København siger nej tak til letbane

Foto : Hovedstadens Letbane

Socialdemokrater i København siger nej tak til letbane

Regeringens støttepartier vil bruge penge på en letbane i København, men på rådhuset vil man hverken eje eller have det tog, men gerne BRT-busser, siger ordfører.
Før sommerferien var der jubel blandt regeringens støttepartier. Nu havde partierne med indgåelsen af en vidtrækkende infrastruktur-aftale sikret flere togskinner i form af letbaner til de store byer. 
Få fuld adgang til MobilityTech?
MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.
Prøv MobilityTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her
Fakta om BRT, letbane og metro:
  • ‘Hovedstadens Letbane’, 28 kilometer: Pris: 7,5 mia. kr. 

Letbanetoget har plads til 260 passagerer og skal køre hvert 5. minut i dagtimerne og hvert 10. minut om aftenen samt på søn- og helligdage. Hele strækningen vil tage cirka 58 minutter at køre.

  • BRT-strækning (Bus Rapid Transit) i Aalborg, ‘Plusbus’, 12 kilometer. Pris: 0,5 mia. kr.

Plusbusserne har plads til 150-200 passagerer og skal køre ca. hver 7,5 minut. Hele strækningen vil tage cirka 30 minutter at køre.

  • ‘Cityringen’, 3. etape af Københavns Metro, 15,5 kilometer: Pris 25,3 mia. kr.

Et metrotog har plads til 306 passagerer og kører hvert 2. minut. Hele strækningen tager cirka 28 minutter at køre

Kilder: dinletbane.dk, plusbus.dk, m.dk