
Strækningen var tidligere en smal 4,5 m bred vej – nu er den udvidet til 5,5m. Og i højre vejside var der en høj rabat med beplantning, der forhindrede udsyn.
Foto : Silkeborg Kommune
Silkeborg er blevet eksperter i denne vejtype: »Hver måned er der andre myndigheder og rådgivere, som henvender sig«
I sin seneste handlingsplan gentager Færdselssikkerhedskommissionen sin anbefaling af 2 minus 1 veje, som er et billigere alternativ til cykelstier og cykelbaner. I Silkeborg er man efterhånden blevet eksperter i denne vejtype.
Med en klar fremgang i cykeltrafikken og ingen uheld på strækningerne efter etablering har Silkeborg Kommune demonstreret, hvorfor vejtypen 2 minus 1-veje i den grad kan være værd at overveje ude i kommunerne.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?
MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.