Strækningen var tidligere en smal 4,5 m bred vej – nu er den udvidet til 5,5m. Og i højre vejside var der en høj rabat med beplantning, der forhindrede udsyn.
Strækningen var tidligere en smal 4,5 m bred vej – nu er den udvidet til 5,5m. Og i højre vejside var der en høj rabat med beplantning, der forhindrede udsyn.

Foto : Silkeborg Kommune

Silkeborg er blevet eksperter i denne vejtype: »Hver måned er der andre myndigheder og rådgivere, som henvender sig«

I sin seneste handlingsplan gentager Færdselssikkerhedskommissionen sin anbefaling af 2 minus 1 veje, som er et billigere alternativ til cykelstier og cykelbaner. I Silkeborg er man efterhånden blevet eksperter i denne vejtype.
Med en klar fremgang i cykeltrafikken og ingen uheld på strækningerne efter etablering har Silkeborg Kommune demonstreret, hvorfor vejtypen 2 minus 1-veje i den grad kan være værd at overveje ude i kommunerne.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Prøv MobilityTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her
Hvad er en 2 minus 1 vej?

En 2 minus 1 vej er en vej, som visuelt kun har én vognbane, der benyttes af trafikanter i begge retninger, og hvor der er etableret brudte kantlinjer i begge sider af vejen. Kantbanerne benyttes af cyklister og fodgængere og som vigeareal, når to modkørende trafikanter mødes. Kantbanerne er ikke forbeholdt bløde trafikanter – den brudte kantlinie må gerne overskrides af køretøjer.

2 minus 1 veje kan etableres i byzone og i åbent land.

Kilde: https://idekatalogforcykeltrafik.dk