​​​​​​​Professor-dom over 5 motorvejsforslag: Her bør skattekronerne prioriteres

Foto : GesturGis/Bigstock

​​​​​​​Professor-dom over 5 motorvejsforslag: Her bør skattekronerne prioriteres

Mens en økonomisk rentabel Frederikssundsmotorvej har været på tegnebrættet i årevis uden at bliver etableret, taler politikerne nu varmt om en Hærvejsmotorvej op gennem Jylland. Men det er der ikke meget ræson i, siger professor.
Vi ønsker en motorvej. Vi ønsker en motorvej. Og vi ønsker en motorvej. 
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Prøv MobilityTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her
De fem projekter i prioriteret rækkefølge
  1. Færdiggørelse af Frederikssundsmotorvejen (10,6 pct.)

  2. Kattegatforbindelse uden jernbane (6,8 pct)

  3. Hærvejsmotorvej mellem Give og Hobro (5,7 pct.)*

  4. Helsingør-Helsingborg-forbindelse uden jernbane (5,0 pct.)

  5. Hærvejsmotorvej mellem Haderslev og Give (3,9 pct.)

Note: Grænsen for at et projekt er rentabelt er omkring 3-7-3,8 pct.

*Den interne rente for Hærvejsmotorvejen mellem Give og Hobro er udregnet ud fra en forudsætning om, at Hærvejsmotorvejen mellem Haderslev og Give etableres.

Kilde: Vejdirektoratet.