Omfartsbane ved Ringsted skal VVM-undersøges trods massiv modstand

Foto : René Standbygaard/DSB

Omfartsbane ved Ringsted skal VVM-undersøges trods massiv modstand

Hverken borgere eller professionelle aktører kan få øje på megen fornuft i en kort sydlig omfartsbane ved Ringsted. Ikke desto mindre ønsker regeringen nu at gå videre med en VVM-undersøgelse af løsningsforslaget.
Tonen skærpes nu i diskussionen om en hastighedsopgradering til 200 km/t og kapacitetsudvidelse af banenettet omkring Ringsted. Et projekt, der skal fremtidssikre banenettet til den forestående åbning af Femern Bælt-forbindelsen og timemodellen.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Prøv MobilityTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her
Omfartsbane vs udfletning

I marts præsenterede Banedanmark fem mulige løsninger til at sikre en kapaicitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted Station, der skal fremtidssikre banenettet omkring Ringsted til den forestående åbning af Femern Bælt-forbindelsen og imødekomme de politiske ambitioner om timedrift.

I regeringens infrastrukturudspil ‘Danmark fremad – Infrastrukturplan 2035’ fremgår det, at regeringen ønsker at foretage yderligere VVM-undersøgelser for løsningerne ‘Østlig udfletning’ og ‘Kort sydlig omfartsbane’, hvorved Banedanmarks øvrige løsningsforslag ‘Nordlig omfartsbane’, ‘Land sydlig omfartsbane’ og ‘Vestlig udfletning’ ser ud til at blive droppet i det videre forløb. 

Således er der lagt op til, at politikerne efter de videre VVM-undersøgelser skal vælge mellem ‘Østlig udfletning’ og ‘Kort sydlig omfartsbane’.

En ‘østlig udfletning’ placeres ifølge planerne på strækningen mellem Kværkeby og Ringsted og leder sporene fra den nye København-Ringsted-bane over sporene fra Roskilde-Ringsted-Banen på en bro, hvorved det bliver muligt at køre med tog på den nye København-Ringsted-bane mod Storebælt uden at skulle vente på krydsning fra modkørende tog.

En ’kort sydlig omfartsbane’ udfletter ifølge Banedanmarks oplæg fra den eksisterende Ringsted-Næstved-bane og går syd om Ringsted by via byen Høm for at flette sammen med banenettet øst for byen igen. Dertil forudsætter omfartsbanen – ligesom østlig udfletning – at der foretages hastighedsopgradering af nettet ved selve Ringsted Station, så lyntog mellem København og Odense vil kunne opnå 200 km/t.

Kilde: Banedanmark og Transportministeriet.