Ny forskning: Tidens tand slider mere på batterier end mange små op- og afladninger

Foto : Andreas Thingvad

Ny forskning: Tidens tand slider mere på batterier end mange små op- og afladninger

DTU-forskere har over fem år fulgt kapaciteten i elbiler, der bruges til regulering af elnettets frekvens, såkaldt Vehicle-to-Grid (V2G). Konklusionen er klar: Det slider mere på batteriet, at tiden går, end de mange små op- og afladninger.
Hvad nu hvis batteriet i din elbil i fremtiden kunne stå og tjene lidt penge til husholdningen, når du ikke lige kørte i den? I en verden, hvor elnettet får tilført mere og mere sol- og vindkraft, er der nemlig brug for en buffer, der kan sikre balance mellem forbrug og produktion af el og dermed holde frekvensen stabil på 50 Hz. Det er en opgave, som kraftværkerne normalt tager sig af.
Få fuld adgang til MobilityTech?
MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.
Prøv MobilityTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her
Opladerstik til elbiler

Alle elbiler kan oplades med AC fra nettet ved hjælp af en ensretter inde i bilen. De fleste elbiler kan også oplades med DC, men her er ensretteren flyttet udenfor bilen, og opladningen forbindes direkte til terminalerne på batteriet. Dermed kan bilen oplades med meget højere effekt, end hvis laderen i bilen bruges - det bliver ofte kaldt ”hurtigladere”. CHAdeMO var den første DC-ladestandard og stammer fra 2010, hvor en række japanske virksomheder, blandt andet bilproducenterne Nissan, Mitsubishi, Subaru, Toyota og Honda, gik sammen om standarden. I Europa valgte bilproducenterne i stedet at introducere deres egen DC-ladestandard, Combined Charging System (CCS), som næsten alle elbiler solgt i Europa i dag bruger.