Movia: Cykler bliver tilladt i busser

Foto : Vlarvixof/Bigstock

Movia: Cykler bliver tilladt i busser

Movias bestyrelse har besluttet at sætte et 2-årigt forsøg i gang, hvor man kan tage cyklen med i alle Movias almindelige busser, også i hovedstaden.

Barnevogne skal fremover kæmpe om pladsen med cykler i trafikselskabet Movias busser. Selskabet har nemlig meldt ud, at cykler som led i et flerårigt forsøg skal være velkommen i alle Movias almindelige busser. Det gælder ifølge Movia også de travle linjer i hovedstadsområdet. 

Forsøget går i gang, “så snart samfundet åbner, og danskerne igen kan møde fysisk på arbejde, genoptage deres fritidsinteresser osv,” lyder det. 

Movia minder i den forbindelse om, at det hidtil faktisk har været muligt at tage cyklen med i bussen mange steder i og uden for hovedstadsområdet - men ikke i alle busser.

Cykelforsøget i alle Movias almindelige busser sker ifølge Movia som led i indsatsen for at styrke sammenhængen i den kollektive transport. De cykelforsøg, som Movia allerede har gennemført, viser, at stoppesteder med god cykelparkering giver flere kunder i busserne, og får flere til at cykle længere for at bruge de gode cykelstoppesteder.

Gælder ikke myldretid

Men inden vi begynder at fylde hovedstadens cykler op med racercykler, mounatinbikes og elcykler, er der to undtagelser, man skal være opmærksom på. Det bliver således ikke muligt at  medbringe cyklen i myldretiden, ligesom det eksempelvis kendes fra Københavns Metro, og man må heller ikke tage cyklen med natten til lørdag og søndag. Det skal sikre, at der ikke bliver for store udfordringer med pladsen. 

»Hos Movia ønsker vi, at kollektiv transport skal være en både tryg og attraktiv rejsemulighed. Og den mulighed bliver større, hvis kunderne kan tage cyklen med bussen. Vi ved, at flere af de kunder, der rejser med bussen, benytter cyklen mere nu end før covid-19, og det vil vi gerne komme i møde lige så snart myndighedernes restriktioner i den kollektiv transport og resten af samfundet gør det muligt. Ved at kombinere cykel og bus i stedet for at tage bilen, kan man både reducere sit eget CO2-bidrag og samtidig få en sundere transport,« siger Kirsten Jensen, bestyrelsesformand for Movia og borgmester i Hillerød.

Ingen cykler i hollandske busser

I Cyklistforbundet hilser man også forsøget velkommen. Her er bedre mulighed for at kombinere cykel med kollektiv transport “en mærkesag”, siger Klaus Bondam, som er direktør i Cyklistforbundet.

»Cykling og kollektiv transport hænger uløseligt og godt sammen. I stedet for at sidde i bilkø på vej til arbejde kan du kombinere cyklen og kollektiv transport. Du får god hverdagsmotion på cyklen. Du kan tage et hvil i bussen, så du er helt frisk, når du kommer hjem. Eller bare hoppe på, når vejret er for skidt. Og du hjælper til, at vi i Danmark kommer godt i gang med grøn omstilling, kører mindre i bil og sender mindre CO2 ud i atmosfæren«.

I cykelvenlige Holland er det generelt ikke tilladt at medbringe cykler i bybusser og sporvogne. Heller ikke i byer som London og Stockholm, er det tilladt at tage cyklen med, men i Sverige er der til gengæld flere steder mulighed for at medbringe cyklen i de regionale busser.

Prøv MobilityTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her