Lav store ladeparker med statsstøtte og konkurrence – og giv private støtte til ladeboksen

Danmark bør se mod Norge og lave store ladehubs med flere operatører på samme hub – og mod Sverige og Tyskland og yde støtte til private, der anskaffer sig en ladeboks. Det skriver Vibeke Agerdal Kristiansen, der er Head of PR & Public Affairs i E.ON Danmark, i dette synspunkt.
Brødtekst

Der pågår i øjeblikket forhandlinger i Folketinget om en ny plan for fremtidens infrastruktur, hvor regeringen med sin infrastrukturudspil 'Danmark fremad' ønsker at bruge 500 millioner kroner på infrastruktur til elbiler.

Det er meget positivt, at der både er fokus på opladning og afsat et betydeligt beløb til at hjælpe infrastrukturen hurtigere på vej.

Med de nye typer elbiler, som kommer på markedet i øjeblikket, vil salget af elbiler stige markant de kommende år. Det er allerede godt i gang. Det giver behov for flere ladestandere langs motorvejene og i byerne, men samtidig kan elbiler noget helt andet end benzin- og dieselbiler – nemlig lade op derhjemme – og det er oplagt også at støtte etableringen af ladebokse hos private. Det vender jeg tilbage til.

Skal infrastrukturen køre forrest kræver det støtte

Ladestandere langs motorvejen er nødvendige, når vi skal køre langt, eksempelvis på tværs af landet. Og det er ofte på de samme tidspunkter, vi alle sammen skal afsted – som for eksempel i påsken, til jul og i højsæsonen henover sommeren. Og da det stadig tager lidt længere tid at lade  op end at tanke benzin, er der risiko for kø ved ladestanderne.

Det betyder, at vi skal opsætte flere ladestandere, end der vil være behov for til dagligt brug, så der er ladestandere nok til at kunne klare spidsbelastningen på 2. påskedag eller ved juletid.

Det betyder dog, at man beder markedet overinvestere i infrastruktur, og det er der ikke ret mange private virksomheder, der kan få en forretning til at løbe rundt på.

Her kommer det fornuftige i at lave støtte til ladestandere ind. Det skal der særligt i områder, hvor der ikke er så mange elbiler – de såkaldte hvide pletter – men også på attraktive placeringer ved motorvejene.

Hvis infrastrukturen skal gå foran bilerne, så kræver det offentlig støtte. For ellers vil normale virksomheder sætte infrastruktur op i takt med markedet. Når man ser på omsætningen på en ladestander, er der nemlig flere almindelige onsdag formiddage, end der er påskedage med trængsel. Men skal forbrugeren have en god oplevelse, så skal planen lægges efter spidsbelastninger, når det nu er der, de fleste kører.

Derfor er det fornuftigt, som både Eldrup-kommissionen og regeringen i sit udspil har peget på, at man støtter opsætning af offentlig tilgængelig infrastruktur – eksemeplvis i en model, hvor en af de omkostningstunge poster – som er etablering og tilslutning til elnettet, støttes, og selve opsætning af ladestander og drift af disse – sendes i udbud.

Denne model vil også kunne fungere i kommunerne, hvor der bor folk i lejlighed, som skal have adgang til daglig opladning via offentligt tilgængelige ladestandere. Vi håber derfor, kommunerne får en aktiv rolle i at finde placeringer i etableringsfase, så det bliver en nemmere proces at få disse ladestandere op.

Fælles ladeparker 

Hvis man laver udbud med økonomisk støtte, kan man også stille krav.

I E.ON tror vi på, at det bedste for at skaffe nok kapacitet ved spidsbelastninger langs motorvejen er at lave store ladeparker eller ladehubs med flere operatører på samme hub. På den måde udnytter man, at der kan laves fælles tilslutninger, og man kan bruge eksisterende faciliteter som toiletter og kiosker m.v. til fælles gavn. 

Vi har set det i Norge, hvor der er sites med 20-25 lynladere fra eksempelvis fire forskellige operatører, og sikkerheden for at finde en ledig ladestander er dermed høj. 

Etablerer man ladehubs med flere operatører side om side på de placeringer, Vejdirektoratet råder over langs motorvejen, så har man også sikret sig priskonkurrence. Det vil komme helt af sig selv.

Hos E.ON er der i forvejen åben adgang til alle vores ladestandere, uanset om man har abonnement eller ej. 

Mere end 75 pct. vil kunne lade op derhjemme 

Offentlig tilgængelig infrastruktur er som sagt nødvendig for at kunne køre de lange ture, men mere end 75 procent af de kommende elbilister vil kunne lade op derhjemme på deres egen ladeboks i deres eget hus og kun have brug for det i det daglige.

Det er en vigtig og positiv ting ved elbiler. Og derfor kan man passende som næste led i den grønne omstilling støtte folk i at få etableret en smart ladeboks derhjemme. Fremadrettet betyder det, at man kan styre forbruget, så alle ikke lader op samtidig, eller netop sikre, at der primært lades op, når der er mest grøn strøm i nettet.

Tilmed viser tal fra Dansk Energi, at man ved smart styring af ladebokse kan spare 16 mia. kroners investering i at udvide elnettet. 

I vores nabolande Sverige og Tyskland er der støtte til private, der anskaffer sig en ladeboks. I Sverige er støtten 50 procent af anskaffelsen, så kunden kun får halvdelen af regningen for ladeboks og installation. I Tyskland gives støtte på 900 euro ved anskaffelse af en intelligent ladeboks til hjemmet, og den ordning er netop forlænget med 100 mio. euro. 

Så en opfordring til at gøre det samme i Danmark er hermed givet videre.

Og indtil da glæder vi os til at udvide den offentlige infrastruktur i samspil med myndighederne og markedet.