Ladeoperatørerne skal hjælpe Danmark fremad

Markedet skal stå for investeringerne i offentlig tilgængelig ladeinfrastruktur, og offentlige udbud skal sammenkoble attraktive og mindre attraktive placeringer af lynopladere langs motorvejene. Det skriver adm. direktør i Clever Casper Kirketerp-Møller i dette synspunkt.
Brødtekst

Regeringen har nu præsenteret den længe ventede infrastrukturplan, der er døbt 'Danmark fremad'. Og som en del af fremtidens kritiske infrastruktur indeholder planen naturligvis regeringens forslag til at skabe et stærkt ladenetværk til de eldrevne biler, så det at krydse landet bliver endnu nemmere i hverdagen og trafikkens højsæsoner – nemmere selv med de mange hundrede tusinder elbiler, der bliver sat fri på den danske asfalt inden for de kommende år.

Regeringen har heldigvis lyttet til forbrugerne, branchen og Kommissionen for grøn omstilling af personbiler, der alle med samlet stemme har anbefalet en samlet national plan for det offentlige ladenetværk. Regeringens foreslåede nationale plan for ladenetværket vil nemlig ikke bare skabe tryghed, give bilisterne og landets bilforhandlere ro og tro på, at elbilen er fremtiden, men også give professionelle aktører i form af ladeoperatørerne langsigtede pejlinger for vores investeringer.

Det handler nemlig om fortsat at sikre konkurrencen og lige adgang til markedet via kortlægning af relevante placeringer til opladning og veldefinerede udbud med fokus på brugeroplevelsen og -værdi. Det er nemlig sådan, at vi kan skabe et dansk offentligt ladenetværk i verdensklasse. 

Et fokus på brugeroplevelser og værdi i hverdagen, gavner i sidste ende forbrugerne i form af flere og bedre valgmuligheder og løbende prisudvikling, efterhånden som udnyttelsen af det offentlige ladenetværk stiger i takt med flere elbiler på vejene. Bare inden for det seneste år er det piblet frem med mange nye spillere på markedet, der hver især lancerer deres bud på produkter og services, der bejler til stadig flere kundesegmenter og behov. Fantastisk!

Lad markedet stå for investeringerne, så skattekronerne kan skabe værdi andre steder

Branchen står i kø for at investere i infrastrukturen til elbilerne. Og tempoet bliver løbende skruet op, for der er ikke længere nogen tvivl om, at det er de eldrevne biler med batterier, der tegner fremtiden for danskernes bæredygtige persontransport.

Energibranchen i stort set hele Europa har investeret ambitiøst og langsigtet i åben offentlig opladning til elbilerne i mere end et årti, så det faktisk i dag er muligt at krydse grænser og lynlade bilen, uanset hvilken eldreven bilmodel, du har valgt. Men tempoet og skalaen i investeringerne fra energisektoren indtil nu er kun begyndelsen, for ingen er bedre rustet med erfaring og investeringsvilje til at løse opgaven med at omstille persontransporten fra olie til el.

Dertil er selv olie- og gasselskaberne vågnet op med meldinger om investeringer i opladning til elbilerne som supplement til deres salg af benzin til fossile biler. Det er også godt nyt for konkurrencen og markedet som helhed.

Derfor er det enkle og klare budskab herfra: Lad markedet stå for investeringerne i offentlig tilgængelig ladeinfrastruktur, for branchen står klar og vi er godt i gang. Det gælder etableringen af lynopladning, såvel som indsatsen for at sikre åbne ladenetværk, så elbilisterne nemt kan lade på tværs af operatørerne. 

I starten af året landede en samlet brancheaftale, der omfatter cirka 95 pct. af alle ladepunkter i Danmark, som skal sikre, at alle elbilister uanset kundeforhold via app kan starte, stoppe og betale for opladning ved at ladeoperatører bygger andre ladenetværk og dermed roaming ind i deres apps.Næste skridt fra offentlig side bør være, at staten i sine udbud sammenkobler de attraktive placeringer langs motorvejene med de mindre attraktive placeringer. Det skal forstås sådan, at hvis en operatør i et udbud vinder én attraktiv placering, er den også forpligtet til at opstille lynopladning på én mindre attraktiv placering i Danmark. Gynger og karruseller. Statens midler kan altså bruges langt mere effektivt på andre grønne investeringer i omstillingen af vores samfund. 

På den måde kan partierne bag den kommende aftale sikre, at danskerne får mere lynopladning langs motorvejene i alle dele af landet og samtidigt lade markedets professionelle og ambitiøse aktører stå for de langsigtede investeringer i offentlig infrastruktur til elbilerne.

Giv kommunen og forsyningsselskaberne de rigtige kort på hånden

Der findes mange gode kort i dækket, men vigtigst er, at kommunerne får lovhjemmel til at understøtte udrulningen af det offentlige ladenetværk, så de private aktører får de bedste og mest lige muligheder for at byde ind på de rammer for ladepladser, som kommunerne også bør bruge ressourcer på at fastlægge.  

Dertil kan det skabe stor værdi, at der opstartes en landsdækkende, kommunal erfaringsgruppe med fokus på ladeinfrastruktur til borgernes elbiler, så kommunerne, ladeoperatørerne og forsyningsselskaberne kan lære af hinandens værdifulde erfaring – det vil kunne give stadig mere præcist projektmateriale og hurtigere godkendelsesprocesser. Og det er afgørende for, at vi kan rykke hurtigt og skrue op for udrulningen af infrastruktur til fremtidens bæredygtige mobilitet i hele landet.