København vil reservere 5.000 p-pladser til elbiler og give plads til flere lynladere

Foto : Bjørn Godske

København vil reservere 5.000 p-pladser til elbiler og give plads til flere lynladere

Politikerne på Københavns Rådhus er enige om at udvide rammen for reserverede parkeringspladser i kommunen, så der fremover kan reserveres 5.000 pladser til elbiler.

Som vi skrev mandag, er der efterhånden så meget rift om reserverede parkeringspladser for elbiler i Københavsn Kommune, at den nuværende ramme er tæt på at blive opbrugt. 

Forvaltningen lagde derfor op til at udvide rammen til 2.500 parkeringspladser, men på et møde i Teknik- og Miljøudvalget mandag blev det besluttet at fordoble det tal, så der fremover reserveres 5.000 pladser.

»For partierne er om-mærkning af konventionelle p-pladser til el-parkeringspladser en vigtig del af den grønne omstilling i København. Hvis vi vil gøre det grønnere at være københavner, skal vi om-mærke til grønne p-pladser og reducere antal pladser i byen, ved at fremme deletjenester. Set i lyset af den nye delaftale om elbiler på Christiansborg og finansloven for 2021 udvides rammen på op til 5000 pladser«.

Alle ladepladser skal tidsbegrænses

Det Radikale Venstre havde stillet ændringsforslaget, som blev vedtaget uden afstemning. Det Konservative Folkeparti stillede forslag om, at forvaltningen skulle arbejde for, at alle ladepladserne tidsbegrænses, så langtidsparkering ikke blokerer for, at andre kan lade deres bil op. Ændringsforslaget blev vedtaget uden afstemning. 

Mandag gav Jesper Borch, der er enhedschef i Center for Parkering, udtryk for, at spørgsmålet om tidsbegrænsning på alle eksisterende ladepladser i kommunen i sidste ende ville være en politisk beslutning, men forvaltningen ville stadig gerne være sikre på, at man ikke gør livet som elbilist mere besværligt, så det stadig er muligt at kunne parkere og lade uden at skulle flytte bilen i tide og utide.

»Derfor lægger vi i første omgang op til, at tidsbegrænsningen skal gælde enkelte pladser med særlige udfordringer,« sagde Jesper Borch.

Fokus på lynladere 

Alternativet havde stillet forslag om, at den nuværende ramme for reserverede el-parkeringspladser ophæves. Samtidig blev der stillet forslag om, at forvaltningen skulle prioritere "at godkende ansøgninger til etablering af el-parkeringspladser til delebilspladser". Hverken det ene eller det andet forslag blev vedtaget.

Det samlede udvalg gav i protokolbemærkningerne udtryk for, at det skulle prioriteres, at der stilles ladestandere op på erhvervsparkeringspladser og på pladser til delebiler med fast stamplads. Og så skal der også fokus på lynladere. 

»For partierne er det vigtigt, at forvaltningen udpeger områder, hvor der kan etableres super charger hoteller, hvor elbiler kan lade op hurtigt, som en del af den kommende strategi, der skal behandles i Teknik- og Miljøudvalget i foråret 2021«.