København vil have benzin- og dieselbiler ud af den centrale by: Minister kalder forslaget “interessant”

Foto : Tong Patong/Bigstock

København vil have benzin- og dieselbiler ud af den centrale by: Minister kalder forslaget “interessant”

I hovedstaden drømmer politikerne om at etablere nulemissionszoner på forsøgsbasis. Nu er bolden spillet videre til regeringen, da forsøget vil kræve ny lovgivning.
Siden regeringen og Københavns Kommune i sommeren forrige år indgik en såkaldt klimasamarbejdsaftale om grøn kollektiv trafik, har Københavns Kommune arbejdet på et oplæg til de nulemissionszoner, kommunen ønsker at etablere i hovedstaden på forsøgsbasis som en del af aftalen med regeringen. 
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Prøv MobilityTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her
Fakta:

I en nulemissionszone vil der, ligesom i miljøzoner, være krav til køretøjer og deres udledning for at få tilladelse til at køre i zonen. Det foreslås, at krav til køretøjer i nulemissionzoner som udgangspunkt er, at køretøjerne ikke udleder sundhedsskadelige stoffer (NOx og parikler) og klimagasser (CO2, metan mv.). Med de eksisterende teknologier vil det betyde, at der vil være adgang for el- og brintmotorkøretøjer. 

En nulemissionszone kan omfatte alle eller udvalgte typer af køretøjer, fx personbiler. En nulemissionzone vil være et afgrænset byområde, og vil typisk være en del af de, og helt omkranset af, eksisterende miljøzoner.