Kære Lars Løkke: Hvorfor diskuterer vi kantineordningen, når virksomheden brænder?

Vi kan ikke fortsætte på samme måde, hvis vi skal løse klimaproblemerne. Nedlægning af parkeringspladser i København er derfor et modigt og visionært forslag, skriver Pernille Lytzen, stifter af tGrace.
Brødtekst

Da jeg læste Sophie Hæstorp Andersen og Socialdemokratiet i København’s forslag om at nedlægge en tredjedel af Københavns gadeparkeringspladser frem mod 2025, var jeg mildest talt begejstret. Et helt konkret forslag, der har til formål at »..reducere udslippet af drivhusgasser, der skader klimaet, og at begrænse udslippet af sundhedsskadelige partikler, som forårsager sygdom og død,« som Politiken skrev d. 23/1 2021.

Hvis det stod til mig, så var forslaget ganske vist stoppet ved, at en tredjedel af parkeringspladserne skulle nedlægges - ikke at de måske skulle kompenseres ved at bygge nye parkeringshuse og parkeringskældre. Men alligevel: Endelig noget visionært og modigt ift. at nedbringe personbiler i København. 

Så kom Lars Løkke på banen på Twitter: »Det her er hamrende urealistisk. Ja, vi skifter til el og hybrid, men vi vil stadig køre i bil. Allerede nu er det svært at bo i indre by - med 1/3 færre p-pladser bliver det umuligt.«

Og så brugte jeg efterfølgende en dag (På min cykel. Fra mit hjem i København. Til møder rundt omkring i København) på at være godt og grundigt animeret. Sagt på jysk. 

  1. Hvorfor er det givet, at bare fordi vi stadig gerne vil køre i bil, så skal vi fortsat have lige så mange parkeringspladser? Vi kører i snit i vores personbiler 5% af tiden. Dvs. at de holder stille (bla. parkeret i København) 95% af tiden. Derudover; I dag er der 2,7 mio. personbiler på de danske veje. Lad os nu forestille os, at vi blev bedre til at dele bilerne - og dermed også udnyttede deres kapacitet bedre. Så ville der være færre biler. Og brug for færre parkeringspladser.
     
  2. Hvorfor er det givet, at det nærmest er en ret, at man skal kunne køre bil - og dermed parkere - i København? Bare fordi vi stadig gerne vil køre i bil, er det ikke ensbetydende med, at det er den bedste løsning. Vi har akut brug for at nedbringe CO2 udslippet fra transport - også i København. En måde at gøre det på er at nedbringe antallet af biler i København, f.eks. ved at nedlægge parkeringspladser.
     
  3. Og det med at det allerede nu er svært at bo i indre by. Really? Vi har et fremragende offentligt transportsystem med bla. metroen i front i København. Vi er verdens bedste cykelby. Og vi har geniale delebilsordninger og alle mulige andre fede mikro mobilitetstjenester. Og lad os holde øjnene på bolden her: Vi taler ikke om, at biler skal afskaffes i København. Vi taler om færre parkeringspladser. Med alt det gode, der kommer med det.

Hjerner på automatpilot

Fra min pind ligner Løkkes udtalelser noget, som stammer fra helt lavpraktisk menneskelig indretning i hovedet: Det faktum at vores hjerner opererer på automatpilot en stor del af tiden. Griber til læring, struktur og regler omkring koncepter, som vi kender. Hvilket er super smart i mange henseender. Men det er ikke smart, når vi skal forestille os fremtiden - herunder fremtidens transportmuligheder og fremtidens bydesign. 

For hvis vi står fast på noget, der engang gav mening (at vi absolut skal kunne parkere i København i samme omfang som i dag), så designer vi også fremtiden efter det. Så kommer fremtiden til at ligne det, vi kender i dag. Og hvis der er én ting, der er helt sikker, så er det, at mere af det samme ikke løser vores problemer med klimaet. Vi må og skal tænke i nye løsninger, hvis vores børn også skal have en bæredygtig planet at bo på. 

Så vi kan ikke blive ved med at stå på gamle overbevisninger om, at »vi vil stadig køre i bil« - og have parkeringspladser - som var det en ret. Det svarer lidt til, at vi sidder og diskuterer vores ret til en kantineordning, alt i mens resten af virksomheden brænder.

Har du et indspark i debatten om parkeringspladser? Så hører vi gerne fra dig.