Invitation til MobilityTechs læsere: Kom i audiens hos ministeren om ladestandere

Foto : Claus Bech/Transportministeriet

Invitation til MobilityTechs læsere: Kom i audiens hos ministeren om ladestandere

Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil gerne i dialog med MobilityTechs læsere op til de kommende forhandlinger om en 10-års infrastrukturplan. Han efterlyser bud på, hvordan vi sikrer den fornødne infrastruktur til elbilerne.

Forhandlingerne om den næste store infrastrukturaftale kan så småt komme i gang, nu hvor Anders Eldrup og resten af Kommissionen for grøn omstilling af personbiler har leveret de sidste anbefalinger.

Læs også: Analyse: Eldrup vil have sat lup på potentielt sammenspist elbilbranche

Og som vi kunne berette før vinterferien, har fokus i den anden delrapport fra Eldrups kommission især været på at sikre nok ladestandere, som altså også bliver et stort tema i forbindelse med forhandlingerne om den 10-årige infrastrukturplan - en plan som ministeren allerede har døbt en Grøn mobilitetsplan.

Nu åbner transportminister Benny Engelbrecht (S) desuden op for, at læserne af MobilityTech og Ingeniøren kan komme med bud på, hvordan vi sikrer den fornødne infrastruktur til elbilerne. Sammen med Ingeniørforeningen er vi vært ved en høring med ministeren, hvor du kan få dit forslag med.

Vi vil derfor gerne høre dine anbefalinger til ministeren. 

I sidste ende vil vi udvælge tre forslagsstillere, som inviteres med til høringen med ministeren - som dog vil være online i disse tider. Vi transmitterer direkte fra mødet på ing.dk fredag den 5. marts kl. 15-16.30.

Baggrund: Mangel på offentlige ladestandere

Mens du måske allerede nu går i tænkeboks, vil vi lige ridse baggrunden op.

I forrige måned kunne man netop i dette medies spalter læse, at det især står skidt til med den offentlige ladeinfrastruktur, der for mange bilejere uden egen carport er afgørende for, at vi kommer i mål med ambitionerne om de knap 800.000 nye elbiler, regeringen har forpligtet sig til inden 2030.

I Eldrup-kommissionens delrapport, som blev offentliggjort lige før vinterferien, bemærkes det, at branchen selv i form af Dansk Elbil Alliances nye brancheaftale, har givet bolden op, bl.a. ved at forpligte sig til en femdobling af de offentlige ladepunkter og sikre nemmere adgang til roaming, der gør det nemmere at benytte ladestandere fra forskellige udbydere.

Til gengæld forpligter denne del af branchen, der tæller de dominerende ladeoperatører Clever og E.ON på markedet, sig ikke i forhold til prisen på opladning på offentlige ladestandere.

Derfor anbefaler kommissionen, at der igangsættes en konkurrenceanalyse af markedet for opladning, som eventuelt kan føre til, at markedet for opladning skal reguleres.

Kritisk blik på konkurrence

Rapporten fra Eldrup kaster, som vi har været inde på tidligere, i det hele taget et kritisk blik på de mekanismer, der har gjort sig gældende i forbindelse med den foreløbige udrulning af de eksisterende, knap 3000 offentlige ladepunkter. For eksempel at standerne er blevet sat op efter et ”først til mølle”-princip, hvilket har skabt en skæv fordeling af offentlige ladestandere i Danmarks byer.

Ladestanderne i det offentlige rum sættes typisk op af udbydere, der satser på abonnementsordninger, hvor abonnenter så får opladningen ved ladepunkter, der er en del af ladenetværket, gratis. Dette skyldes, påpeger kommissionen, at Danmark indtil nu har gjort det attraktivt at satse på abonnementsordninger ved at tilbyde en afgiftsrefusion, der giver ladeoperatørerne mulighed for at få godtgjort deres elafgift.

Dermed fremmer Danmark altså en udrulning af offentlig ladeinfrastruktur, som især vil rette sig mod abonnementskunder.

I forhold til konkurrencen på markedet får det den konsekvens, at et stort ladenetværk, som især er bygget til at kunne betjene abonnenter, også bliver et afgørende konkurrenceparameter, hvis eksempelvis prisen eller betalingsmuligheder samlet set er meget dårligere for ikke-abonnenter, påpeger Eldrup-kommissionen.

Og når ladeoperatører med fokus på abonnementsløsninger først har etableret et nogenlunde dækkende netværk, kan det være vanskeligt for nye (mindre) aktører at komme ind på markedet, fordi det i så fald vil kræve store anlægsomkostninger at etablere et alternativt ladenetværk, som er konkurrencedygtigt, lyder det fra kommissionen. Alt dette kan være med til at forhindre lave priser på roaming og såkaldt ad hoc-opladning, hvor elbilisten lader uden at være kunde hos udbyderen i forvejen.

Konkurrenceanalyse kan føre til regulering

Derfor kan det ifølge Eldrup komme på tale at regulere markedet, hvis det viser sig, at afgiftsrefusionen skader konkurrencen.

Eldrup-kommissionen konstaterer desuden – som MobilityTech har afdækket – at der er ‘særlige udfordringer’ for elbilejere, der bor i etageejendomme eller lignende med fælles parkeringsplads.

Derfor skal kommunerne kunne udbyde offentlige arealer til ladestandere, og samtidig skal de kunne give direkte tilskud til ladeoperatørerne i områder, hvor ladestanderne ikke kommer af sig selv på markedsvilkår, lyder det fra kommissionen, der peger på behovet for ny lovgivning, der sikrer, at kommunerne får en mere aktiv rolle og ikke blot den nuværende rolle, hvor kommune blot kan sige ja eller nej til ladestandere fra udbydere efter det såkaldte “først-til-mølle”-princip.

Hvad mangler i Eldrup-rapporten?

Men hvad mangler der ellers for at sikre ladestandere? Har Eldrup det rette fokus i den nye delrapport? Skal kommunerne kunne garantere opladning inden for 250 meter, som man har erfaringer med i Holland?

Læs også: Holland er hjemsted for en fjerdedel af Europas offentlige ladepunkter: Regeringen sigter mod 1,7 millioner ladepunkter inden 2030

Mangler vi at drøfte selve el-infrastrukturen i forbindelse med ladestanderne?

Når både boligforeninger og private etageejendomme skal sikre (ny) strøm til de mange biler, kan regningen blive stor, så hvem skal betale? Hvordan sikrer vi, at elnettet kan håndtere de mange elbiler, hvis storbyernes bilpark skal omlægges til el og kunne lades op ved alle boliger? Og hvordan forhindrer vi et dobbelt parkerings-mareridt for byens elbilsejere, hvis de først skal finde ladeplads og derefter en parkeringsplads i byer, hvor det allerede i dag kan tage halve timer at finde en p-plads nær boligen?

Vi vil som sagt gerne høre dit bud på, hvordan vi sikrer en brugbar og effektiv lade-infrastruktur, så visionen om en million elbiler i 2030 kan realiseret. Alle bud bliver videregivet til ministeren, og vi inviterer tre af de bedste forslagsstillere til selv at drøfte forslaget med ministeren ved høringen.

Skriv dit bud i debatten under artiklen her. Deadline for forslag er mandag, den 1. marts, kl. 14.

Prøv MobilityTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her