
Foto : Aarhus Kommune
‘Hundeører’ holder hastigheden nede i Aarhus
Aarhus Kommune er ved at tage store dele af byrummet tilbage fra bilerne. Det sker uden større dramatik, og uden at bilisterne går på barrikaderne.
I den sydlige ende af det centrale Aarhus, i bydelen Frederiksbjerg, foregår der i øjeblikket en større transformation af byrummet. Med konceptet “hundeører” forsøger kommunen at tilbageerobre en del af byens rum fra bilerne, og sænke bilernes svinghastighed - og så foregår det tilmed uden større dramatik.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?
MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.
Fint med hundeører - men
God og illustrativ artikel om effekten af “hundeører” til at nudge hastigheden ned i Aarhus. Forstår dog ikke argumentationen med at lokale sænkninger af hastighed skulle være mere forvirrende for bilister. Det giver jo ingen mening at ræse med 50 km i timen i de kvarterer, der er illustreret. Her ville 30 km være mere passende. Bilister har forbavsende godt styr på hvornår der må køres 110 og 130 på motorvejen ;-) For mindre veje kan gennemkørsel forbudt eller cykler/gående har fortrinsret være gode redskaber til at få bilisters adfærd tilpasset bybilledet. Der går og cykler langt flere selv i Aarhus eend der kører bil. Hvorfor indrettes trafikken mere efter biler og ikke personer? Iøvrigt er det lidt svært at se fordelen for cyklister med hundeørerne - men der er måske gjort forsøg med det også?