Godstrafik skal tages med i drøftelserne om lokalbanernes fremtid

Der er både samfundsøkonomiske og klima- og miljømæssige fordele ved godstransport på jernbanen, skriver en gruppe bestyrelsesmedlemmer fra IDA Rail og Forum for Nordisk Jernbane Samarbejde.
Lokalbanerne, de tidligere privatbaner, har ud over en vigtig funktion som livsnerve for mange landområders personbefordring, også betydning for det omgivende erhvervsliv. Noget der har været lidt overset de seneste årtier. Der er i dag godstrafik på flere af lokalbanerne. Og der er underlag for godstrafik på flere andre lokalbaner. Det skal tages med når lokalbanernes fremtid drøftes.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Prøv MobilityTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her

Nævnte firmaer

Oversigt over nødvendig ny infrastruktur for at udbygge lokalbanerne til fremtidens godstransport på jernbane, inkl. udbygninger af det statslige jernbanenet med forbindelse til lokalbanerne:

Forbedret kapacitet til Hirtshals:

• Dobbeltspor nord for Lindholm samt syd for Hjørring (er i gang)

• Godsshunt vest om Hjørring

• Hastighedsopgradering og forlængelse af krydsningssporene i Sulsted, Brønderslev og Vrå

På længere sigt:

• Dobbeltspor hele vejen Lindholm-Hjørring

• Limfjordsbroen, ny jernbanebro

Forbedret kapacitet til Thyborøn:

• Godsshunt vest om Lemvig

• Krydsningsspor i Tim

Elektrificering for både persontog og godstog:

• Nykøbing Falster – Nakskov

• (Aalborg -) Hjørring – Hirtshals (/- Frederikshavn)

Opgradering og udbygning/nybygning af havnespor:

• Hirtshals

• Frederikshavn

• Thyborøn

• Nakskov

Tilslutningsspor til erhvervsområder og virksomheder:

• Faxe Kalk • Sakskøbing lagersiloer for sukker